Готуємося до ДПА
Наказ МОН №94 від 8 лютого 2016 року «Про затвердження орієнтовних вимог до проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2015/2016 навчальному році».
Державна підсумкова атестація випускників 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів проводиться у письмовій формі з 1 по 8 червня 2016 року з трьох предметів: української мови, математики та предмета за вибором навчального закладу (за переліком).
- Іноземна мова
- Історія України. Всесвітня історія
- Правознавство. Практичний курс
- Географія
- Біологія
- Хімія
- Фізика
- Інформатика
- Фізична культура
- Мова національної меншини і література*
- Українська література
- Зарубіжна література
Завдання для проведення атестації укладають учителі відповідного фаху, погоджує педагогічна рада та затверджує керівник навчального закладу.
Завдання для проведення атестації мають відповідати державним вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, визначеним навчальними програмами, затвердженими МОН України.
Вимоги до ДПА-2016 з хімії в основній школі
(9 клас)
Хімія. ДПА 9 клас
Атестаційна робота ДПА з хімії укладається вчителем із завдань, що охоплюють різні теми курсу хімії основної школи у такому співвідношенні:
Відсоток завдань |
Клас |
Теми |
15 |
7 |
початкові хімічні поняття; прості речовини метали і неметали. |
45 |
8 |
кількість речовини, розрахунки за хімічними формулами; основні класи неорганічних сполук; періодичний закон і періодична система хімічних елементів Менделєєва; будова атома хімічний зв’язок і будова речовини. |
40 |
9 |
розчини; хімічні реакції; найважливіші органічні сполуки. |
Атестаційна робота складається iз завдань різних типів i рівнів складності, зокрема: завдання з вибором однієї правильної відповіді; завдання на встановлення відповідності; завдання на встановлення правильної послідовності; завдання з короткою відповіддю, серед яких завдання на відтворення генетичного зв’язку між класами неорганічних сполук, завдання на складання рівнянь окисно-відновних реакцій та електронних балансів до них, реакцій йонного обміну в молекулярній та йонній формах; завдання з розгорнутою відповіддю, серед яких задачі різних типів, які передбачають розгорнутий запис розв’язування задачі з обґрунтуванням кожного етапу.
До атестаційної роботи включаються завдання на визначення рівня сформованості основних умінь та способів дій, які можна пропонувати як в тестовій формі, так і у вигляді завдань з короткою або розгорнутою відповіддю, а саме:
- називати речовини за їх формулами, типи хімічних реакцій;
приклади завдань:
Установіть відповідність між назвами кислот і хімічними формулами:
Назва кислоти |
Хімічна формула |
А нітратна |
1 H2SO3 |
Б нітритна |
2 HNO2 |
В сульфатна |
3 H2S |
Г сульфідна |
4 HNO3 |
|
5 H2SO4 |
Укажіть хімічну формулу етанолу:
- А СН4;
- Б CH3OH;
- B C2H5OH;
- Г C2H6.
- складати формули найважливіших неорганічних та органічних сполук вивчених класів, схеми будови атомів перших 20 елементів періодичної системи, рівняння хімічних реакцій;
приклади завдань:
Укажіть валентність Сульфуру у леткій сполуці з Гідрогеном:
- А І;
- Б II;
- В IV;
- Г VI;
Складіть хімічне рівняння реакції хлоридної кислоти з магнієм.
Укажіть електронну формулу атома Силіцію.
- характеризувати елементи (від Гідрогену до Кальцію) за їх положенням у періодичній системі та особливості будови їх атомів, хімічні властивості речовин – представників різних класів неорганічних сполук, процеси окиснення і відновлення;
приклади завдань:
Користуючись періодичною системою, схарактеризуй хімічний елемент Натрій.
Укажіть колір лакмусу в розчині, що утвориться при розчиненні у воді сульфур (IV) оксиду:
А синій |
Б червоний |
В фіолетовий |
Г жовтий |
Установіть генетичний ланцюжок добування з кальцій гідрогенкарбонату кальцій гідроксиду. Складіть відповідні хімічні рівняння.
А |
Са(НСО3)2 |
Б |
СаО |
В |
СаСО3 |
Г |
Са(ОН)2 |
- визначати належність речовин до певного класу, тип хімічної реакції, вид хімічного зв’язку у типових прикладах, ступінь окиснення елементів, можливість перебігу реакцій йонного обміну;
приклади завдань:
Укажіть реакцію обміну:
А |
взаємодія магнію з хлором |
Б |
взаємодія магній оксиду з нітратною кислотою |
В |
взаємодія магнію з хлоридною кислотою |
Г |
взаємодія магній оксиду з карбон(IV) оксидом |
Укажіть пару речовин, у складі яких є хімічний елемент зі ступенем окиснення 0:
1) CO2 |
2) O2 |
3) NH3 |
4) NO |
5) HCl |
6) N2 |
А 1, 3 |
|
|
|
|
|
Б 2, 6 |
|
|
|
|
|
В 3, 5 |
|
|
|
|
|
Г 2, 4 |
|
|
|
|
|
- обчислювати об’єм газу за нормальних умов, відносну густину газів, масу, об’єм, кількість речовини реагентів та продуктів реакції, об’ємні відношення газів за хімічними рівняннями;
приклад завдання:
Укажіть співвідношення між об’ємами метану й кисню у реакції повного окиснення:
А V(CH4) : V(O2) = 1 : 1
Б V(CH4) : V(O2) = 1 : 2
В V(CH4) : V(O2) = 1 : 4
Г V(CH4) : V(O2) = 2 : 1
Час, який відводиться на виконання атестаційної роботи, типи завдань та їх кількість в атестаційній роботі, кількість варіантів атестаційних робіт визначає вчитель. Для укладання атестаційних робіт можна використовувати збірники завдань для проведення державної підсумкової атестації 3 хімії, або інші збірники завдань з хімії, що мають відповідний гриф.
Під час проведення державної підсумкової атестації з хімії учням дозволяється користуватися калькуляторами і таблицями: «Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва», «Розчинність кислот, солей, основ та амфотерних гідроксидів у воді», «Ряд активності металів».