Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 14.05.2024, 20:39

Сайт вчителя хімії 

Острівщинської ЗОШ І-ІІІ ступенів 

Стельмащук Тетяни Миколаївни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Мій досвід

     У процесі вивчення хімії реалізуються різні форми й методи , нові технології навчання. Однією з них  є гра , що дозволяє ефективно підвищувати якість підготовки учнів.

     Основним моментом , на який слід звернути увагу , створюючи й використовуючи навчальні ігри , є акцентування учнів на змісті самої гри , а отже , і на змісті навчального матеріалу. Гра впливає на позитивне мислення учнів , привчає учня мислити , виділяти головне, узагальнювати , розвиває його пам'ять.

   Чергування гральних ролей допомагає учням усвідомити себе в новій позиції , подивитись на раніше відомі і звичні речі іншими очима , активніше використовувати здобуті знання і вміння. Суть і зміст ігор повинні послідовно ускладнюватися , що вимагатиме від учнів збагачення системи пізнавальних дій. Після проведення дидактичної гри з наступним її аналізом прослідковується така тенденція : абсолютна більшість учнів ( понад 90%) намагається активно включатися в навчально-пізнавальну діяльність. Перебудова позиції учнів під час включення їх у гральні сюжети не тільки викликає ситуативний інтерес до виконання цього завдання , а й сприяє формуванню інтересу до навчального предмету. Колективне виконання завдань дидактичних ігор змушує учнів більшою мірою зважати на своїх товаришів , співпереживати за їх успіхи й невдачі , бути уважним, зібраним . Подібне осмислення дисциплінує, підвищує вимогливість до себе , формує толерантність щодо інших , що підвищує рівень колективної діяльності .

   Ігри на уроках важливі не тільки як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності , а і як перспективний шлях реалізації завдань виховання й розвитку особистості в процесі навчання.

  Для виконання навчально-виховних завдань в процесі викладання хімії  використовую тематичні ігри. Залежно від загальної спрямованості й типу дидактичних ігор за їх допомогою можна формувати не тільки окремі знання , а й взаємозв’язки між елементами знань , навчати учнів порівнювати й диференціювати хімічні речовини та процеси.

   Засвоєння знань у ході гри часто не потребує довільної уваги , що дає змогу уникнути перевтомлення учнів.

 

 Дидактичні ігри з хімії можна класифікувати за різними чинниками. Їх можна поділити на індивідуальні, парні, групові.

  Залежно від засобів , що застосовуються , та загальної спрямованості ігор розрізняють такі їх типи : вправи, настільні ігри, ігри-ролі, ігри-моделювання і т.д. Вони сприяють запам’ятовуванню матеріалу .Досить поширені види ігор на уроках хімії – це навчальне лото, хімічні шашки і доміно, кросворди і вікторини.

Наприклад:

1.Ігри-вправи

Можна використовувати під час узагальнення навчального матеріалу з хімії будь-якого характеру

« Хрестики-нулики»( Тема «Оксиди» - 8 клас)

Визначити виграшні варіанти ,  вказати оксиди, які мають амфотерні властивості:

ZnO

MgO

BeO

K2O

Al2O3

CaO

So2

Li2O

Cr2O3

 

Вказати речовини, з якими взаємодіє вода:

K

Cu

Na2O

SO2

Al2 O3

Ca

Au

CaO

CO2

 

До теми « Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»( 8 клас):

Вказати елементи , які належать до одного періоду :

Li

B

Al

Be

Zn

Mg

O

Cu

H

« Три « ел» ( до теми «Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук» -8 клас)

У цю гру грають двоє учнів . У клітинках вони записують хімічні формули речовин , які складаються з трьох хімічних елементів( солі, кислоти, луги) . Формули слід писати по горизонталі й вертикалі. Закреслювати необхідно тільки квадрати з трьома однаковими знаками хімічних елементів. Хто першим закреслить , той і виграє. Наприклад:

H2

S

O4

Cu

S

O4

Na2

S

O4

 

H

Na

K

N

N

N

O3

O3

O3

 

« Знайди своє місце»( до теми : «Хімічні елементи» - 7 клас)

  Для кожного з обраних елементів готується 5 спеціальних карток. На 1-ій- записується українська назва елемента, на 2-ій – латинська, на третій – хімічний знак, на 4-ій – відносна атомна маса, на 5-ій – вимова хімічного знака .

 Кількість обраних елементів = кількості учнів, які грають. Картки перемішують і дають учням Першим ходить той, хто роздавав картки , далі – за годинниковою стрілкою. Перший  гравець робить хід – передають  1 картку другому внутрішньою стороною вниз , щоб не видно було змісту ; другий –третьому ( ту картку, яка здається йому непотрібною) . Гра закінчується тоді, коли в якогось одного гравця збирається вся інформація про один елемент.

« Віриш- не віриш»

Грають двоє учнів , або вчитель-учень . Вони ставлять один одному запитання ( підготовлені заздалегідь) і відповідають на них , а починають запитання так:

  Чи віриш ти, що… ( Відповідь – так або ні).

2.Настільні ігри (Такі ігри сприяють розвитку пізнавальної , творчої діяльності , мислення учнів)

« Хімічна долина» ( до теми « Електролітична дисоціація» - 9 клас)

Кількість фішок -28.

Грають в цю гру за принципом гри в доміно. До « катіона» ставиться «аніон», і навпаки, щоб сума позитивних зарядів відповідала сумі негативних. Якщо гравець поставив « катіон» до « катіона» або « аніон» до «аніона» -виходить «замикання» і гравець вибуває з гри.  Першим починає гру той, у  кого є однозарядний «катіон» або «аніон».

                                      H+

Фішка « нуль-нуль» -   OH-

«Шість-шість» - Al3+

                           PO43-

H+

H+

NH4+

Cl-

F-

NO3-

OH-

Ag+

K+

Ba2+

Ca2+

Mg2+

Al3+

Cr3+

OH-

H+

NH4+

Cl-

F-

NO3-

OH-

Ag+

Br-

SO42-

PO43-

S2-

SO42-

SO42-

Fe3+

Fe2+

Zn2-

Cu2+

Fe2+

Zn2+

Cu2+

Cr3+

Ba2+

Ca2+

Mg2+

Na+

Al3+

Fe3+

CO32-

SiO22-

PO43-

PO43-

CO32-

Co32-

S2-

SiO32-

CO32-

SO42-

SO32-

Na+

PO43-

SO42-

 

Кількість очок партнера , який програв , відповідає сумі позитивних і негативних зарядів.

3. «Хімічне доміно» (до теми «Оксиди» 8 клас)

         P2O5

Хлор оксид(V)

    

 

        MgO

Ферум (ІІІ) оксид

        Cl2O5

Фосфор (V) оксид

 Fe2O3

Магній оксид

 

 

         СО2

Кальцій оксид

 

 

         СаО

Карбон(ІV) оксид

 

 

 

4.Загадка – це своєрідна колоритна вправа побудована метафора  , яка часто в завуальованій формі розкриває сутність певного предмета або явища через ознаки реалій . Так розвивається мислення . Розгадуючи загадки , учні поступово починають складати власні , що сприяє розвитку уваги , пам’яті , уяви , мислення та кмітливості .

    Вивчаючи в 9 класі тему «Розчин і його  компоненти : розчинник , розчинена речовина. Вода як розчинник» , на етапі актуалізації опрних знань учнів говорю : «Скажіть , будь ласка ,про яку речовину ми сьогодні поговоримо : « Коли нема – чекають , а коли прийдуть – тікають»

     Вивчаючи у 8 класі тему «Хімічні властивості кислот» , на етапі узагальнення вивченого матуріалу питаю , що це за індикатор такий : «Він хитро на сполуки діє: з лугами він синіє , а з кислотами – червоніє»
5. Гра-змагання «Перегони» (до теми «Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»

На дошці написані символи та деякі числівник , зокрема S, Cr, K, Zn, H, O, Cl, N, Na, P , 2,3,4,5,: потрібно скласти формули сполук , що належать до різних класів неорганічних сполук .

6.Ігри-ролі

« Учитель-учень»

Проводяться під час перевірки домашнього завдання. «Учитель» ставить запитання «учневі» , а потім оцінює його знання. Запитання можуть мати різні рівні складності. У даному випадку оцінюється творча робота учня , уміння правильно ставити запитання й одержувати відповідь на них.

« Веселий КВК»

Групова гра , яка охоплює велику кількість учасників. Грають дві команди по 5-6 учнів, решта - уболівальники, які одночасно є суддями.

Наприклад: ( до теми « Початкові хімічні поняття») :

Приклади завдань для команд :

1.Придумати назву команди.

2.Конкурсні завдання

- « хто швидше?» ( по 1 балу) : - написати назви елементів , які мають літеру «Н». 

- скласти назви речовин зі складів:  Кис, маг, ень, ій, ка, нат, лій, рій, во, день.

3.Розминка. Беруть участь по 1 учаснику від кожної команди , яким потрібно відповісти на запитання ( стосовно теми ).

4. Конкурс капітанів « ти – мені, я – тобі» : Капітани ставлять один одному запитання. Оцінюється правильність постановки запитання і сама відповідь ( по 1 балу за запитання).

5. Конкурс « Що це означає?»

Це гумористичний конкурс для всієї команди. Засобами міміки представники 1 команди  зображають будь-яке хімічне явище або визначення .Друга команда повинна відгадати , що це означає . ( 1 бал за правильну відповідь).

6. Розробити правила техніки безпеки. Виконують командою. Кожна команда отримує таблички

Х

І

Е

А

К

Ж

Н

А

У

В

А

С

!

І

М

Р

И

Т

О

М

П

Б

А

Н

М

!

Ч

Н

І

В

И

Н

Е

Р

О

Т

И

А

К

Завдання : починаючи рух згори від лівої клітинки і пересуваючись по горизонталі

( ліворуч або праворуч) або по вертикалі ( вгору або вниз) , пройдіть усі клітинки таким чином , щоб із літер, наведених у них утворилося правило щодо застережних заходів під час роботи з хімічними реактивами. Кожна клітинка має бути використана тільки один раз.

( « Хімічні реактиви  не можна пробувати на смак» )

Підсумки КВК.

7 .Інтелектуальні ігри

 До цих ігор відносяться:  хімічні загадки, кросворди, ребуси, анаграми, чайнворди, шаради, шахи і т.д .Особливість – вони суттєво відрізняються від усіх інших видів ігор , які входять до групи ігор за правилами.

      Характерна особливість цих ігор в тому , що вони передбачають розумову діяльність учнів, розвивають креативне мислення . Найефективніше їх використовують під час перевірки знань. Хоча для здійснення ігрової дії більшості інтелектуальних ігор потрібні, по-перше, фонд знань, а , по- друге, і це головне – ті розумові операції , за допомогою яких тільки й можна прийти до розв’язання ігрової задачі. Добре відпрацьовані та закріплені прийоми , за допомогою яких використовуються засвоєні знання , В.А.Крутецький відносив до інтелектуальних умінь. Таким чином, ігрові дії зводяться до внутрішніх розумових операційних дій , мають суто інтелектуальний характер.

   За таких ігор практично всі учні проявляють і розвивають свої здібності та отримують можливість повноцінно розвивати свою особистість. Г.Сковорода справедливо писав: « Не вчи камінь котитися, сама природа навчила його. Прийми лише перешкоду , і він покотиться». Цей вислів стосується дитини, бо в неї від природи закладені здібності, треба тільки виявити , знайти їх і розвити .

  Творчість – це один з факторів , який виділяє людину з тваринного світу. « Без гри , - писав В.О.Сухомлинський, - немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це іскра , що розпалює вогник допитливості і зацікавленості» У грі людина знаходить все : любов і ненависть , радість та горе, щастя і безумство. Зігмунд Фрейд розглядав гру як реалізацію найважливіших бажань , а англійський філософ Г.Спенсер вважав гру «надлишком сил».Недарма Ф.Шіллер писав :

« Людина грає тільки тоді, коли вона у повному значенні цього слова – людина , і вона буває людиною тільки тоді, коли грає».Кожен крок у житті учня – це відкриття нового , і тому завдання вчителя хімії – зробити кожен крок хімії цікавим , розвинути творчість учнів. Недарма В.Терський запропонував формулу : гра-творчість – життя.

   Тому поряд з такими типами ігор , слід використовувати і більш креативні ігри , метою яких є розвиток самостійності учнів , їх творчих можливостей.

       До таких творчих ігор можна віднести ігри-проекти , в яких учням пропонують стати  « жителями» хімічної держави ( при вивченні основних класів неорганічних сполук) або учасниками проекту по збереженню Землі ( при вивченні теми « Роль хімії в житті суспільства»).

Наприклад, гра – естафета або гра-змагання спрямовані на пошуки способів розв’язання актуальних проблем ( пов’язаних з використанням знань з хімії)засобами колективної організаторської діяльності.

 Для «складання проекту» можна використати форму естафети , якщо групи працюють над його складовими .

  На етапі проблематизації кожна проблемна група визначає питання , які на її погляд, підлягають вирішенню, й записують їх на аркуші великого формату. Потім групи за сигналом , по черзі обмінюються аркушами , доповнюючи їх своїми питаннями. Отже, кожна група отримує вишуканий  і збагачений набір питань у руслі своєї проблематики , що допомагає визначити зміст проблеми.

  Члени груп вносять доповнення, підказки .Така робота формує в учасників цілісне уявлення про проект та способи вирішення проблеми.( наприклад, як за допомогою хімічних знань допомогти вирішити питання сміттєзвалищ у селі)

               Подібні ігри або їх елементи можна використовувати як під час викладання нового матеріалу , так і під час перевірки, узагальнення знань і вмінь учнів. Досвід показує , що використання такої форми проведення гри або її елементів сприяє розвитку самостійності й творчих здібностей учнів , надає яскравого забарвлення урокам хімії , робить процес навчання захопливим і цікавим.

  Майже всім учням подобаються телевізійні і розважальні ігри . Кожна дитина залюбки взяла б у ній участь. І тут відкривається широка можливість для вчителя використати такі або подібні ігри чи їх фрагменти на уроці.

   Незначне просте обладнання , створене власноруч , стане в нагоді вчителеві у проведенні таких ігор як «Хімія чудес» ( аналог « Поле чудес») , « Ці кумедні речовини» ( аналог телегри « Ці кумедні тварини»), « Особливості хімічного полювання» та « Особливості хімічної риболовлі» , « Відгадай мелодію» ( де учні зі слів пісні намагаються визначити все , що стосується хімії). А такі ігри як « Сам собі режисер» або « Колесо Фортуни» дозволяють не тільки мобілізувати знання , а й змусити їх творчо працювати , створювати власні сюжети і самим виконувати головні ролі , бути режисером –постановником або головним редактором.

  Якщо дитина бодай раз у своєму житті зіграє якусь роль у вашій грі, вона запам’ятає зміст ролі назавжди.

  Головне , на що слід звернути увагу вчителеві – предметнику під час створення гри – це визначення основної мети і конкретних шляхів досягнення цієї мети : умови й правила гри. Якщо вони під силу учням , реальні , цікаві, захопливі та ще й несуть навчальний і виховний зміст , то такі ігри на уроці мають , беззаперечно, важливе значення.

  Є ще комп’ютерні ігри , які в останнє десятиліття займають все більше місця в ігровій діяльності школярів. Вони виділяються з групи ігор за правилами , у зв’язку з тим , що ігрові дії того, хто грає , опосередковані діями з машиною – комп’ютером.

Обов’язкова умова цих ігор – вміння користуватися комп’ютером. За змістовим компонентом комп’ютерні ігри різноманітні, вони містять в собі дидактичний , пізнавальний , інтелектуальний та інший зміст. 

  У період формування нової школи відбуваються істотні зміни у формах і методах організації навчання .Але основне завдання уроку - навчити учнів , зацікавити своїм предметом. З цією метою і слід використовувати ігри , у процесі яких активізується і пізнавальна діяльність учнів , зміцнюються і поглиблюються знання і вміння дітей.

        Багато вчених поділяють думку , що гра має різні модифікації протягом усього періоду онтогенетичного розвитку людини. Гра – діяльність , що особливо потрібна дітям. Ф.Шіллер писав : „ Через гру людина стає досконалою”

  І.А.Сікорський пов’язує гру з розумовою роботою дитини. Розумовий розвиток дитини у грі визначається тим, що гра для дитини – активна творча  діяльність.

  Гра – діяльність колективна , це своєрідна форма між особистісного спілкування дітей. У зв’язку з цим гра визначається як суспільна діяльність , що має вагоме значення для виховання креативної особистості.

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz