Поради досвідчених колег молодому вчителю
Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто у класі.
Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
Не використовуйте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
Поясніть учням мету, завдання уроку.
Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці.
На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
При використанні технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
При організації самостійної роботи, гри, усних відповідей не квапте учнів.
Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів інноваційних технологій.
Звертайте увагу на виховні аспекти уроку.
Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. Проводьте фізхвилинку.
Пам’ятайте: кожний урок не повинен бути схожий на попередній.
Рекомендації з підготовки молодого вчителя до уроку
Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках – і в пояснювальну записку до програми.
Вивчи матеріал цього розділу, питання, теми.
Сформуй задум уроку, дай відповідь на питання, щоб ти хотів досягнути у результаті його проведення, сформулюй мету уроку.
Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів. Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.
Зістав вибрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.
Продумай структуру уроку і зафіксуй все знайдене у плані – конспекті.
Підготуй наочні посібники, не забудь підготувати і перевірити справність ТЗН.
Повтори вузлові елементи плану, продумай непередбачені обставини.
Спитай себе : « Ти готовий до уроку ? ».
Схема аналізу уроку молодим вчителем
Клас……………………………………………………………………………..
Предмет ………………………………………………………………………..
Тема уроку……………………………………………………………………..
Мета уроку……………………………………………………………………..
Тип, вид уроку………………………………………………………………….
Чи відповідали зміст уроку, методи навчання, форми організації діяльності учнів меті уроку?
Які методи і прийоми навчання використав учитель на уроці?
Які дидактичні задачі простежувалися на окремих етапах уроку, чи пов’язані вони із загальною метою уроку ?
Які форми роботи з учнями використав вчитель на уроці ?
Чи спостерігалася на уроці індивідуалізація і диференціація навчання ? У чому вони виражалися?
Чи побачили ви на уроці прийоми, які б допомогли учневі самому здобувати знання, чи використовувати на уроці алгоритми, пам’ятки, схеми, опорні конспекти?
Чи використовував учитель на уроці інноваційні технології?
Чи був підбитий підсумок уроку ?
Що нового для себе ви взяли з уроку ?
Чим збагатився ваш методичний багаж ?
Що ви порадили б учителю для вдосконалення уроку ?
МОЛОДОМУ ВЧИТЕЛЮ НА ЗАМІТКУ. ПОРАДИ НАСТАВНИКА
Будь-який молодий учитель, який нещодавно перетнув поріг школи, зіштовхується з безліччю проблем, пов’язаних з професійною самоідентифікацією, із сприйняттям старших колег та, насамперед, утвердженням у дитячому колективі. Різка переорієнтація ролей від вчорашнього учня до вчителя зобов’язує молодого педагога шукати безболісні, комфортні шляхи адаптації в шкільному середовищі. Як достойно проявити себе, зарекомендувати відповідальним та сумлінним працівником, як знайти спільну мову з дітьми, чи потрібні компроміси між обов’язками та бажаннями? Кожного дня молоді вчителі ставлять подібні питання колегам, наставникам, друзям та, перш за все, собі.
По-перше, радимо вам не боятися своїх перших кроків, адже з вашою появою в школі додаються більш сучасні педагогічні технології, нові свіжі ідеї, креативні підходи та й, звичайно, привабливі, молоді, усміхнені обличчя. Не стіни формують авторитет навчального закладу, а люди, які натхненно працюють у ньому.
По-друге, сучасні діти дуже цінують та комфортніше почувають себе в оточенні молодих учителів, які володіють іноземними мовами, обізнані в сучасній музиці, модних тенденціях, молодіжних течіях, які знають, що таке «Vkontakti», спілкуються по Скайпу, вільно почувають себе в лабіринтах Інтернету та є постійними учасниками чатів і форумів.
Працюйте над собою, зростайте інтелектуально, поглиблюйте свої знання з предмету, цікавтесь новинками професійної сфери, не залишайтесь осторонь активного громадського життя. Учні поважають тих педагогів, які виходять за рамки офіційної шкільної програми, не розгублюються через каверзні запитання, з гумором реагують на нестандартні ситуації та можуть стати чудовим взірцем для них самих. Сучасні школярі будуть більш відкриті та відвертіші скоріше з молодим учителем, аніж із педагогом старшого покоління.
Не нехтуйте позакласною роботою. Ніщо так не зближує вчителів та дітей, як сумісна творчість (театральні постановки, конкурси талантів, волонтерська діяльність, благодійні проекти, мандрівки тощо).
Головне – поважайте своїх учнів, цінуйте їхню думку та акуратно коригуйте її, якщо це потрібно. Намагайтеся бути демократичними, але без панібратства. Завжди дотримуйтеся субординації. У принципових ситуаціях дайте чітко зрозуміти, що думка вчителя повинна теж враховуватись.
У кожній школі існує сьогодні психологічна служба, яка надасть вам необхідну підтримку. Обов’язково радьтесь зі старшими колегами. Вони застережуть вас від можливих помилок, максимально проінформують про існуючі проблеми, підкажуть вихід із ситуації.
Для молодого вчителя важливим компонентом успіху є його зовнішній вигляд.
Подбайте про свій власний стиль. Джинси залиште для вихідних або мандрівок. Для роботи придбайте 2-3 елегантних костюми та доповнюйте їх різними блузками та аксесуарами. По можливості, купіть гарну сумку та класичне взуття. Це надасть вам певної статусності та більшої впевненості в собі. Сучасні діти дуже ретельно стежать за зовнішнім виглядом учителя, помічають будь-які дрібниці, тобто надають велике значення тому, як він виглядає.
І насамкінець, найважливіше. Приходьте до класу з усмішкою. Як би не складались обставини, своїм виглядом ви повинні випромінювати впевненість та оптимізм, справляти враження успішної людини. Користуйтесь чудовим висловом Марка Твена: «Якщо хочеш підняти собі настрій, підійми його кому-небудь іншому».
Існує думка, що молодість – це недолік, який дуже швидко проходить. Бажаю вам, щоб у вашому випадку цей «недолік» був притаманний вам якнайдовше та перетворився у вашу велику перевагу.
Самоаналіз уроку
Яка тема уроку? Чи збігається вона з календарним плануванням?
Чи правильно визначено мету, завдання уроку? Чи відбивають вони найголовніше в навчальному матеріалі?
Чи правильно обраний тип уроку (відповідно до теми та мети уроку)?
Чи відповідає структура уроку обраному типу уроків?
Чи ефективно розподілено час уроку: 1/3 уроку - робота з новим матеріалом, 2/3 - самостійна та пізнавальна діяльність учнів?
Чи є оптимальним вибір методів та прийомів навчання, наочності, використаних на уроці?
Що саме з передового педагогічного досвіду ви використали на уроці?
Чи вдалося вам диференціювати навчання на уроці?
Чи були активними діти на уроці? Якщо ні, то чому?
а) дітям було нецікаво;
б) дітям було важко зрозуміти вас,
в) переважав авторитарний стиль спілкування з учнями.
Чи не велике за розміром домашнє завдання ви дали дітям і чи вдалося підготувати дітей до нього?
Чи зуміли ви провести короткий ефективний підсумок уроку (тобто знову наголосити на головному у навчальному матеріалі уроку), оцінити відповіді учнів?
Дайте оцінку своєму уроку, своїй діяльності на уроці.
Чи реалізовані мета, завдання уроку?
Орієнтована схема аналізу уроку
1. Клас__________________________________________________________
2. Предмет_______________________________________________________
3. Тема уроку ____________________________________________________
4. Мета уроку (триєдина)________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
5. Тип, вид уроку____________________________________________________________________________________________________
6. Чи відповідав зміст уроку, методи навчання, форми організації діяльності учнів меті даного уроку?________________________________________________________________
7. Які методи і прийоми навчання використав учитель на уроці? Яким методом надавав перевагу активним чи пасивним
_______________________________________________________________
8. Які дидактичні завдання простежені на окремих етапах уроку, чи пов’язані вони із загальною метою уроку?______________________________________________________________
9. Які форми роботи з учнями використав учитель на уроці?_____________________________________________________________
10. Чи спостерігалася на уроці індивідуалізація або диференціація навчання? В чому вони виявилися?_____________________________________________________________
11. Чи простежувались на уроці прийоми, які б допомагали учневі самому здобути знання, чи використано на уроці алгоритми, пам’ятки, схеми, опорні конспекти?____________________________________________________________
12. Чи використовував учитель на уроці інноваційні педагогічні технології?________________________________________________________
13. Чи було підбито підсумок уроку? Як?__________________________________________________________________________
14. Щоб Ви порадили вчителю для вдосконалення уроку? _______________
ДИДАКТИЧНІ ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО УРОКУ
Чітке формулювання освітніх завдань загалом і їх складових. Зв’язок з розвивальними й виховними завданнями уроку. Визначення місця даного уроку в загальній системі уроків.
Визначення оптимального змісту уроку відповідно до вимоги навчальної програми й мети уроку, з урахуванням рівня підготовки та підготовленості учнів.
Прогнозування рівня засвоєння учнями наукових знань, сформованості умінь і навичок, як на уроці, так і на окремих його етапах.
Вибір найбільш раціональних методів, прийомів і засобів навчання, стимулювання й контролю оптимального впливу їх на кожному етапі уроку, вибір, який забезпечує пізнавальну активність, поєднання різних форм колективної й індивідуальної роботи на уроці і максимальну самостійність у навчанні учнів.
Реалізація на уроці всіх дидактичних принципів:
· від простого до складного (від відомого до невідомого);
· від конкретного до абстрактного;
· від загального до специфічного.
Створення умов успішного навчання учнів.