Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 14.05.2024, 14:12

Сайт вчителя хімії 

Острівщинської ЗОШ І-ІІІ ступенів 

Стельмащук Тетяни Миколаївни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Мої конспекти

    

Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми  «Початкові хімічні поняття». (7 КЛАС) 

Мета: 

Освітня : узагальнити і систематизувати знання про початкові хімічні поняття;

Розвивальна : стимулювати пізнавальну діяльність учнів; розвивати інтерес до предмета;

Виховна : формувати вміння швидко і чітко формулювати свої думки, логічно їх висловлювати.

Тип уроку:             узагальнення і систематизація знань.

Форми роботи:  фронтальна бесіда, робота з картками, елементи  інтерактивного навчання.

Обладнання:     картки з індивідуальними завданнями, таблиці-схеми, довідники, зірочки (червоні, жовті, зелені)

ХІД УРОКУ.

І.  Організація класу.

ІІ. Основна частина уроку.

1.               «Мікрофон» - Початкові хімічні поняття.

1). Хімія –                                                     7).   Прості речовини -

2). Речовини –                                                          8).   Складні речовини -

3). Молекули –                                                         9).   Хімічна формула -

4). Атом –                                                      10). Валентність -

5). Хімічний елемент –                                11). Аr -

6).Хімічний символ -                                   12). Мr –

2. Застосування вмінь і знань.

 а). «Хімічний ланцюжок» - учні пишуть на дошці по черзі хімічні символи та їх Аr. Читаємо хімічною мовою хімічні формули на таблиці.

3. Хімічний диктант «Прості чи складні?»

N2,  Cu(NO3)2, CaO,  H2 , H2SO4, Fe,  NaOH,  C,  K2SO4

4. Учні (4) на дошці працюють по карткам.

  а). Визначаємо валентність елементів (за кожним слідкує учень-контролер)

         1 учень –  Ag2O,  Cl2O7,  P2O3,  OF2, CaO.

         2 учень –  B2O3, AlN, NH3,  CO2,  P2O5.

        3 учень –  CaCl2,  Al2O3, FeO,  SO3, Na2O.

         4 учень -  K2O,  CaC2,  Fe2O3, MgO,  SO2

           б). Складаємо формули за валентністю:

                 (4 учні біля дошки працюють)

                                І  ІІ    ІІІ  І    ІІ    І      ІІІ  ІІ    ІІІ  ІІ

        1 учень –  КO, NH,    ZnCl  , AlS ,  SO

                        ІІІ  ІІ    IV  ІІ     ІІ  ІІІ    ІІІ  І   V  ІІ

        2 учень –FeCl , SO , CaN,  PH .  NO

                                IV  І      ІІІ ІІ     І  ІІ      ІІ   ІІІ      ІІ  ІІ

        3 учень –   CBr,  FeO,  NaS,  MgN,  CO

                                 V  ІІ        ІІ І       ІІ   ІІ     IV І      ІІІ  ІІ

                 4 учень -  PO,   PbCl, BaS,   SiH,   NO

5. «Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини» - Д.І.Менделєєв – поясніть цей вислів.

     Про що може розповісти хімічна формула?

6. «Хто швидше?»

    - 4 учні визначають  Мречовин:

   Са3(PO4)2,   Al(ОН)3,   Н2О,   СаО.

7. 4 учні визначають W(O) сполуках:

Al2(SO4)3 , Fe(OH)3,   CuSO4,   P2O5

    З класом в цей час «Бліц – опитування»

    а). В періодичній системі групи це …

    б). Хімічний символ фосфору –

    в). Відносна атомна маса С –

    г). У формулі Н2 цифра 2 є –

    д). Валентність Оксисену в  сполуках -

    ж). З   молекули кисню це –

          (аналіз завдань на дошці)

8. «Хвилинка – цікавинка»

         Складіть з набору літер назву речовин. Яке слово зайве?  Чому?

СИЕНЬОК    -      кисень                 КИНЦ    – цинк

ДЕЬОВН      -       водень                  РОХЛ    -  хлор

      ОТЗА             -       азот                           НЕСОНКГ –  оксиген

9. Працюють «Експертні  групи» (2) за повідомленням  електронної пошти.

    («Шановні семикласники, на ЦГЗК привозять руду з двох кар’єрів: Петровського та ЦГЗКа. Руда з петровського кар’єру має більший вміст     FeO  , а з ЦГЗКа складається в основному з Fe2O3.  Допоможіть будь ласка визначити в якій із цих сполук масова частка Fe   більша»)

     Результати повідомляють «керівники груп».

     (за  кожне завдання учні отримують зірочки, за якими і оцінюються знання).

ІІІ.  Підсумки уроку.

Виставлення оцінок.

IV. Домашнє завдання.

Повтор.

Періодична система хімічних елементів.

Валентність.

 

Тема  уроку: "Окисно-відновні реакції, їхнє значення."  (9 клас)
Мета уроку:
Освітня: поглибити знання учнів про окисно-відновні реакції, навчивши учнів  складати рівняння окисно-відновних реакцій методом електронного балансу.
Розвивальна:  розвивати вміння і навички роботи в команді, вчити самостійно  здобувати знання з різних джерел інформації та оформлювати їх у вигляді 
                         презентації, формувати вміння виступати перед аудиторією, використовуючи можливості мультимедійної техніки.
Виховна:  виховувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення хімії,  товариськість і взаємодопомогу.
Програмне забезпечення:  програмно-методичний комплекс «Хімія. 9 клас»,  Microsoft PowerPoint, Word, Paint, Internet Explorer.
Обладнання:  Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,  пам’ятки  з алгоритмом складання рівнянь окисно-відновних реакцій методом 
                        електронного балансу, правила визначення ступенів окиснення елементів в  речовинах.
Базові поняття та терміни:  окисно-відновні реакції, окисники, відновники,  окиснення, відновлення, метод електронного балансу.
І. Організаційний момент. 
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий  настрій та побажання успіху в роботі (слайд 1, 2, 3)
II. Актуалізація опорних знань.
1.Повторення основних понять теми (окисно-відновні  реакції, окисники, відновники, окиснення, відновлення, метод електронного балансу ) (слайд 4,5)
Учитель. Назвіть головного героя окисно-відновної реакції.
Учень. Головний герой окисно-відновної реакції – електрон
2. Експрес – контроль
Учні отримують картки із тестами. Тести учні виконують самостійно, а потім  взаємоперевірка виконаної роботи.
1.  Метали мають такі ступені окиснення:
А. нульовий;
Б. позитивний;
В. негативний.
2. Окисно-відновні реакції, це реакції, в яких: 
А. не змінюється ступінь окиснення елементів;
Б. змінюється ступінь окиснення елементів;
В. визначення належності до окисно-відновних реакцій не пов’язано із 
ступенем окиснення елементів.
3. Відновники – це атоми, молекули або йони, що:
А. приєднують електрони; 
Б. віддають електрони;
В. здатні і віддавати і приєднувати електрони. 
4. Окисники – це атоми, молекули або йони, що:
А. приєднують електрони; 
Б. віддають електрони;
В. здатні і віддавати і приєднувати електрони.
5. Відновлення – це процес :
А. приєднання електронів ;
Б. віддавання електронів;
В. не пов’язаний із переходом електронів.
6. Який процес відбувається в зазначеній схемі
┼1+ 2е ¯→ Н˚2
А. відновлення;
Б. окиснення.
7. При відновленні ступінь окиснення елемента:
А. зменшується;
Б. збільшується ;
В. не змінюється.
8. Елемент з найнижчим ступенем окиснення може бути:
А. тільки відновником;
Б тільки окисником;
В. і відновником і окисником;
9. Елемент з найвищим ступенем окиснення може бути:
А. тільки відновником;
Б тільки окисником;
В. і відновником і окисником;
10. Елемент проміжним ступенем окиснення може бути:
А. тільки відновником;
Б тільки окисником;
В. і відновником і окисником;
11.Укажіть схему, що відповідає перетворенню N0→N─3 :
А.1S22S22P3─3e→1S22S2;
Б. 1S22S22P3+3e→1S22S26;
В.1S22S22P5+1e→1S22S26;
Г. 1S22S22P3  -  3e→1S22S26.
12. Вкажіть кількість електронів,відданих або приєднаних атомом в схемі S─2→ S6:
А. 2е;
Б. 6е;
В. 8е
Відповіді:
1.  А, Б
2.  Б
3.  Б
4.  А
5.  А
6.  А
7.  А
8.  А
9.  Б
10.  В
11.  Б

12.  В
3.  Експериментальна частина (робота в групах)
1 гр. KOH + HCl
2 гр. KClO3 →KCl + O2
3 гр. Na2CO3+ HCl
4 гр. (NH4)2Cr2O7→N2 + H2O + Cr2O3
Кожна група представляє свою реакцію, класифікує її (міні-проект) 

Додатково пропонується завдання для обговорення у групі:
Перша група: значення окисно-відновних процесів в природі.
Друга група: значення окисно-відновних реакцій в житті людини.
Третя група: значення окисно-відновних реакцій в техніці.
Четверта група: руйнівна роль ОВР.
III. Мотивація навчальної діяльності.
А почалося все з Прометею….(слайд 12) (слайд 13)  В III в. до н.е. на острові Родос був побудований пам'ятник у вигляді величезної статуї Геліоса (у греків  –  бог Сонця). Грандіозний задум і досконалість виконання Колоса Родоського – одне із чудес світла – вражали всі, хто його бачив. Ми не знаємо точно, як виглядала статуя, але  відомо, що вона 
була зроблена із бронзи й досягала у висоту близько 33 м. Статуя була створена скульптором Харетом, на її будівництво пішло 12 років. Бронзова оболонка кріпилася до залізного каркаса. Порожню статую почали будувати знизу й, у міру того як вона росла, заповнювали каменями, щоб зробити її стійкіше. 
Приблизно через 50 років після завершення будівництва Колос звалився. Під час землетрусу він переломився на рівні колін. Учені вважають, що дійсною причиною недовговічності цього чуда стала корозія  металу. А в основі процесу корозії лежать окисно-відновні реакції. Сьогодні на уроці ви познайомитеся з окисно-відновними реакціями; їх значенням в житті людини.
Найважливіші процеси на планеті пов'язані із цим типом хімічних реакцій. Окисно-відновні реакції вимагають до себе особливої уваги.В усі часи ці реакції привертали до себе увагу. Вони були оспівані і в літературі, і в музиці, і в образотворчому мистецтві. (слайд 12-15)
V. Викладення нового матеріалу.
Презентація з обговоренням.«ОВР НАВКОЛО НАС»
1) Робота в групах з підручником та додатковою літературою про значення окисно-відновних реакцій (учні отримують картки з завданням заздалегідь)
Перша група: значення окисно-відновних процесів в природі.
Друга група: значення окисно-відновних реакцій в житті людини.
Третя група: значення окисно-відновних реакцій в техніці.
Четверта група: руйнівна роль ОВР.
Заслуховуються повідомлення груп.
Прогнозовані результати:
Перша  група. Окисно-відновні реакції найбільш поширені і відіграють значну роль у природі. Вони є основою життєдіяльності, адже з ними пов’язані найважливіші функції живої системи  –  це дихання, обмін речовин, фотосинтез у рослин.   Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів-вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.  А під час   фотосинтезу вуглекислий газ відновлюється   в органічних сполуках, а кисень вивільняється у повітря.
Процеси гниття, бродіння, тління, утворення перегною; утворення мінеральних солей з перегною в ґрунті   -  це все окисно-відновні  реакції. Дуже велике значення окисно-відновних реакцій в природі полягає в тому, що за допомогою цих реакцій постійно відбувається кругообіг всіх хімічних елементів, які входять до складу живих організмів: Оксигену, Карбону, 
Нітрогену, Гідрогену.
Процес фотосинтезу:
6C+4O2-2+ 6H2+1O-2=  C60H12+1O6-2+ 6O20
Друга група. Окисно-відновні реакції мають велике значення і в житті людини  –   це отримання тепла в наших домівках при спалюванні вугілля, дров, газу; добування багатьох органічних речовин; виробництво цілого ряду будівельних матеріалів; виробництво лікарських препаратів, харчових та кормових добавок, вітамінів, гормонів, ферментів; виробництво кисломолочнихпродуктів, сирів, пива, спирту, і багатьох інших продуктів.Природоохоронні заходи, які застосовують для очищення навколишнього середовища, а саме стічних вод і ґрунту від побутового і  промислового забруднення ґрунтуються на процесах окиснення та відновлення. Певні види бактерій здатні розкладати, мінералізувати органічні сполуки, які потрапляють у воду та ґрунт. 
Окисно-відновна реакція спалювання вугілля:
Третя група. Значення окисно-відновних реакцій в техніці дуже велике. Більшість рідкісних, важливих в техніці металів  (нікель, вольфрам, молібден, 
хром, алюміній та ін.) отримують за допомогою окисно-відновних реакцій. Лужні метали такі як натрій, калій, лужноземельні  –  кальцій, барій отримують шляхом електролізу із їх солей. В основі електролізу лежать теж окисно-відновні реакції.Виробництво чавуну, сталі, добування деяких неметалів: фосфору, хлору, йоду; добування амоніаку, нітратної та сульфатної кислот ґрунтується також на окисно-відновних процесах.
Дуже негативний процес відбувається в техніці з  металами  теж на основі окисно-відновних реакцій  –  це корозія (руйнування) металів, утворення іржі. 
Для того, щоб уникнути цього явища застосовують захисні покриття.
Горіння палива в топках теплових електростанцій, в двигунах внутрішнього згорання та багато інших прикладів можна привести окисно-відновних процесів в техніці.
Реакція добування вольфраму:
W+6O3-2+ 3H20=  W0+ 3H2+1O-2
Четверта група: корозія металів, потемніння срібла, псування продуктів харчування…
Учні роблять висновки про значення  окисно-відновних реакцій.  
2) Презентація .
Проблемне запитання: Що було б у світі без окисно-відновних реакцій?
VI. Висновки (учні роблять самостійно)
1.  Завдяки окисно-відновним процесам на ранніх стадіях  існування нашої планети утворились гірські породи і мінерали.
2.  Такі процеси, як виверження вулканів, згоряння метеоритних тіл, грозові розряди в атмосфері завжди супроводжуються окисно-відновними процесами.
3.  Ці окисно-відновні процеси знайшли своє відображення в мистецтві: живописі, поезії, музиці. Великий російський художник Карл Павлович Брюллов, побувавши у 1830 році на місці розкопок давньоримського міста Помпеї, зруйнованого виверженням вулкану Везувію, розпочинає роботу над картиною «Останній день Помпеї», що вразила сучасників художника своєю романтичною щирістю та величчю і справила сенсацію як у Росії, так і за кордоном.
4.  З точки зору хімії, у районах дії вулкану і на дні кратерних озер утворюються поклади самородної сірки. Це відбувається у результаті таких окисно-відновних реакцій:
2H2S + O2  = 2S + 2H2O     H2S +2SO2 = H2SO4+ 2S
5.  Російський поет-лірик Федір Іванович Тютчев оспівував грозу у своєму вірші «Весенняя гроза». Послухайте його під музику Вівальді , якого також надихали окисно-відновні процеси, що проходять під час грози.
6.  Під час грози азот сполучається з киснем і утворюється нітроген(ІІ) оксид, який далі перетворюється на нітроген(ІV) оксид, який сполучається з водою і на землю ллються кислотні дощі. Завдяки цим процесам на кожен гектар землі щорічно потрапляє від 4 до 15 кг нітрогеновмісних сполук.
N2 + O2 = 2NO2        NO + O2 = 2NO2         2NO2 + H2O =  HNO3
7.  У живій природі окисно-відновні процеси є основою всіх процесів обміну речовин, які є джерелом енергії. Під дією сонячного світла в зелених рослинах відбувається процес фотосинтезу. Він включає десятки хімічних реакцій, однак сумарне рівняння просте:
CO2 + 6 H2O =   C6H12O6 +6 O2
У результаті фотосинтезу світлова енергія перетворюється на хімічну енергію зв’язків у молекулах глюкози. За висловлюванням В.  І. Вернадського, 
«живі організми в цілому є найпотужнішою хімічною силою на земній поверхні».
8.  Окисно-відновні процеси використовуються в металургії під час виплавки чавуна та сталі, одержання та очищення кольорових, рідкісних металів.
9.  В основі виробництв  найважливіших неорганічних сполук , таких як амоніак, сульфатна, нітратна, окисно-відновні процеси хлоридна кислоти, 
покладені процеси окиснення та відновлення. 
Підсумок: Крок за кроком накопичувався досвід використання окисно-відновних реакцій. Вивчення окисно-відновних процесів продовжується і в наш час. Отже, окисно-відновні процеси відіграють надзвичайно важливу роль у природі, виробництві, техніці та побуті.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Використовую інтерактивний прийом «Незакінчене речення». Пропоную учням продовжити речення: «Найцікавішим на цьому уроці для мене було…».
VIII. Домашнє завдання. 


Додаток
«Флуор – найсильніший окисник».
У   Флуора, як і у всіх галогенів була своя заповітна  мрія. Лише одного електрона не вистачало йому для нового щастя, щоб стати таким спокійним та гордівливим  як Неон. І вирішив він вкрасти електрон. Довго ходив таблицею, приглядався, в кого ж можна поцупити електрон. Оксиген, спостерігаючи за ним, трішки побоювався і швиденько подружився з двома Гідрогенами, утворивши Воду. «Ось тепер я переможу Флуор»  –  подумав   зв’язаний з Гідрогеном Оксиген.
Вода вирішила побороти Флуор! Та де   там! Флуор виявився сильнішим. Вода, якою гасили пожежу, сама загорілася у Флуорі. Оксиген, який вважався окисником, у цій реакції  перетворився на відновника. Так Флуор продемонстрував, що він найсильніший окисник. 

«Гідроген – хороший відновник»
Якось зібралися метали-відновники і стали вести розмову про те, хто кого відновив, хто   є найкращим. Гомоніли між собою лужні метали: «Ми ж найшвидше віддаємо електрони, ми робимо добру справу, ми найкращі». З’явився навіть Карбон  (II)  оксид  –  чадний газ: «Хоча я дуже отруйний, але як 
відновником мною дуже пишаються».Все це чув завжди маленький сором’язливий Гідроген і дуже засмутився: «Чому  вони? А не я? Мабуть тому, що у   мене один єдиний електрон і один протон?» І Гідроген заплакав. Це почули інші елементи і почали розпитувати, втішати: «Ні, ти хороший відновник»  -  наперебій говорили метали  -  «Ти 
позбавив нас Оксигенового рабства». Прийшли навіть деякі органічні речовини втішати Гідроген та дякувати за відновлення.Так друзі допомогли повірити Гідрогену, що він хороший відновник.

«Оксиген – сильний окисник»

Жив собі Оксиген. Був він гордовитий, зухвалий і такий сильній, що з ким не зустрічався, відразу вимагав віддати йому 2 електрона, всіх він окиснював. Запишався Оксиген: «Я найсильніший, найспритніший, кращого за мене немає!» І назвали його Окисником, а речовини, з якими він взаємодіяв  –оксидами. Зазнався зовсім Оксиген, ходить собі по таблиці зі всіма знайомиться, всі йому друзі, але не на рівних, тому що він у них відбирає електрони. Одного Флуора він дуже боявся. А от Аурум та Платина з ним знатися не хотіли, повністю його ігнорували. 

 

Тема: Йонний зв’язок. Утворення йонного зв’язку.  (8 клас)
Мета:
освітня:   ознайомити  учнів із змістом йонного зв’язку, механізмом утворення;
розвивальна: формувати навички складання електронних формул, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;
виховна:         виховувати інтерес до предмета, формувати всебічно розвинену особистість, культуру спілкування
Тип уроку:                  комбінований
Обладнання:      періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця електронегативностей, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.
Форми роботи:  фронтальне опитування, індивідуальне опитування, розповідь учителя, фронтальна евристична бесіда, робота з опорною схемою, робота із зошитом, виконання тренувальних вправ, домашня практика, робота за комп’ютером.
Хід уроку
І. Організаційний етап
    Доброго дня, в нас сьогодні незвичний урок, ви бачите в нас присутні гості, привітайтесь будь ласка із ними. Сьогодні в нас урок-подорож із козаками, але про це згодом.
Рефлексія: (Слайд 1) Закрийте будь ласка очі. Уявіть, що ви знаходитесь на лісовій галявині, вам приємно, затишно, ви в гарному настрою. Я бажаю, щоб цей настрій панував впродовж нашого уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Фронтальна бесіда:
2.     Що називається хімічним зв’язком?
3.     Які електрони називаються валентними?
4.     Що таке електронегативність? Як періодична залежність поширюється на електронегативність?
5.     Як перетворити зовнішній енергетичний рівень атомів на завершений? (Відповідь: елементи втрачають або набувають електрони щоб на зовнішньому енергетичному рівні їх було 8)
6.     Який зв'язок називається ковалентно полярним та ковалентно неполярним?
2. Визначте вид хімічного зв’язку, який зображений на слайді та на відео
    (слайд 2, 3).
     
3. Закінчіть речення, який зв'язок існує у запропонованих речовинах?
  Графіт (C ) (Слайд 6)- тверда речовина у вузлах кристалічних ґраток знаходяться атоми Карбону, зв’язані між собою…. (ковалентним полярним зв’язком   
У молекулі метану між атомами Гідрогену і Карбону існує(Слайд 7) …..
 
 
 
ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми і завдання уроку
    Ви пам’ятаєте, що в нас сьогодні незвичайний урок. Тож будь ласка, передивіться відео (учням демонструється уривок із мультфільму «Як козаки сіль шукали») (Слайд 8).
    Отож, в козаків виникла проблема, ви бачили, що в них порожній мішок. Я пропоную допомогти козакам наповнити мішок, і не один, нашими знаннями. Козаки, люди цікаві і люблять пригоди та хочуть дізнатись багато нового.  Так в одного козака виникло запитання: «А яку будову має сіль?»(Слайд 9)
   Є велика кількість речовин, які існують за допомогою зв’язків між атомами хімічних елементів. Ось тому ми сьогодні вивчимо новий вид хімічного зв’язку – йонний зв'язок.
    Запишіть, будь ласка, тему уроку(Слайд 10,11).
ІV. Вивчення нового матеріалу
    Пригадайте, будь ласка, що таке йони?
      Йонний хімічний зв'язок — це тип зв'язку, при якому електрони переходять із одного атома до іншого, й основний вклад в притягання вноситься електростатичною взаємодією.
      Під час утворення йонного зв’язку один з атомів віддає електрон, перетворюючись на позитивно заряджений іон —катіон, а інший приймає електрон, перетворюючись на негативно заряджений іон — аніон. Різниця між електронегативностями атомів, які утворюють йонний зв’язок, більша за 1,7. (Слайд 12,13)
 
 
       Під час утворення йонного зв’язку повної передачі електронів від атома до атома не відбувається: загальна електронна пара сильно зміщена в бік атомів елемента з більшою електронегативністю.
Запитання до учнів: чи нагадує вам йонний зв'язок ще якийсь зв'язок?
     Йонний зв’язок можна розглядати як крайній випадок ковалентного полярного зв’язку. Чим більша різниця електронегативностей елементів, тим більший ступінь йонності зв’язку.
    Ви бачити в нашого козака виникло запитання, а хто ж відкрив йонний зв'язок? (Слайд 14)
     Починаючи з 16  ст. з'явилися перші спроби пояснити хімічну спорідненість на основі корпускулярних уявлень. Так Р. Бойль гадав, що рушійною силою хімічних реакцій є збіг форм частинок, що утворюють  різні комбінації в ході хімічних процесів; при цьому частинки повинні підходити одна одній, подібно до того, як підходить ключ до замка. Вважалося, що хімічні процеси варто розглядати як операцію « збирання-розбирання», тобто з'єднання або роз'єднання атомів.                                                                                                              
     У XVII ст. (Слайд 15). на зміну механістичним теоріям прийшли динамічні концепції взаємодії речовин. І. Ньютон виходив із припущення, що причиною хімічної спорідненості є сили притягання різної інтенсивності
     Початок XIX ст. (Слайд 16) завершив період динамічної інтерпретації сил хімічної спорідненості та відкрив так званий електрохімічний період. Коли взаємозв'язок між хімічними й електричними явищами став очевидним, наслідком цього було ототожнення електричних сил із тими, які зумовлюють хімічні процеси й утримують атоми в молекулах. Саме цей підхід поклав в основу своєї знаменитої електрохімічної теорії Берцеліус (популярна модель атома у вигляді електричного диполя).
     Вперше теорію йонного звязку в 1916 році висунув німецький фізик Вальтер Коссель (Слайд 17).  Він вважав, що утворені зв'язки між металами і неметалами можливі за рахунок переходу електронів із зовнішнього електронного рівня атома металів на зовнішній електороний рівень атома неметалів і електростатичного притягання утворених при цьому іонів.
V. Закріплення виченого матеріалу.
     1. Наші козаки не тільки задають багато різних запитань, вони теж люблять й пограти. Гра «хрестики-нулики» (Слайд 18). Найдіть правильний шлях, який складає речовини із йонним зв'язком, випишіть іх в зошит для сильніших учнів намалювати утворення йонного зв’язку (троє учнів біля дошки записують утворення йонного зв’язку).
     2. Напишіть схеми утворення зв’язку в даних речовинах (3 учнів біля дошки, всі інші самостійно в зошиті) (Слайд 19).
    3. Наші козаки заблукали (Слайд 20), допоможіть знайти шлях, вказавши «так» або «ні» при кожній відповіді переходячи до наступного запитання. Після завершення роботи учні перевіряють свого колегу по парті (завдання у кожного учня на парті, які завязані як послання).                                     Самоперевірка учнів(Слайд 21).
4. Завдання на відповідність. Заповніть мішки козаків речовинами із відповідним зв'язком (Слайд 22).
5. Об’єднавши клас в дві групи, кожен учень отримує завдання у вигляді тесту (одна група працює за комп’ютером інша на листочках на два варіанти) (Слайд 23).
І-варіант
1. Виберіть ковалентно полярний зв'язок ( 1б.)
а) Cl           б) BaO           в) NaCl
2. Виберіть сполуку із йонним зв’язком   (2 б.)
а) H2O         б) KCl             в) NH3
3. Виберіть тип хімічного зв’язку, утвореного за рахунок спільної пари електронів, розташованої на однаковій відстані від обох атомів:  (2 б.)
а)   йонний    б) ковалентно неполярний        в) ковалентно полярний
4. Тип хімічного зв’язку у молекулі бромоводню: (2 б.)
а)   йонний    б) ковалентно неполярний        в) ковалентно полярний
5. Виберіть молекулу, в якій є подвійний зв'язок:  (2 б.)
а)  N2       б) O2      в) H2
6. Визначте, у якому ряду пари атомів розташовані в порядку від ковалентно неполярного, ковалентно полярного, йонного хімічного зв'язку:     (3 б.)
 а) F—F, Н—F, Nа—F   б) F—F, Nа—F, Н—F     в) Nа—F, F—F, Н—F
ІІ-варіант
1. Виберіть ковалентно полярний зв'язок ( 1б.)
а) Br2            б) KCl           в) CaO
2. Виберіть сполуку із йонним зв’язком   (2 б.)
а) N2O5         б) NaBr             в) NH3
3. Виберіть тип хімічного зв’язку, утвореного за рахунок спільної пари електронів, який зміщений до атома з більшою електронегативністю:   (2 б.)
а)   йонний    б) ковалентно неполярний        в) ковалентно полярний
4. Тип хімічного зв’язку у молекулі хлороводню: (2 б.)
а)   йонний    б) ковалентно неполярний        в) ковалентно полярний
5. Виберіть молекулу, в якій є потрійний зв'язок:  (2 б.)
а)  N2       б) O2      в) H2
6. Визначте, у якому ряду пари атомів розташовані в порядку від ковалентно неполярного, ковалентно полярного, йонного хімічного зв'язку:         (3 б.)
 а) Cl—Cl, K—Cl, Н—Cl    б) Cl—Cl, Н—Cl, K—Cl   в) K—Cl,Cl—Cl, Н—Cl
(Слайд 24).  Пошукова робота учениці. Використання та поширення солі.
VI. Підсумок уроку
    Отож, ми разом із козаками наповнили мішки своїми знаннями. Давайте їх закинемо на віз (Слайд 25).
*    Які види зв’язку ви знаєте? 
*    Що таке йонний зв'язок?
*    Між якими атомами він існує?
*    Який зв'язок називається ковалентно полярним?
*    Який зв'язок називається ковалентно неполярним?
*    Від чого залежить електонегативність атома?
 
Відео як козаки із повним возом мішків їдуть додому(Слайд 26).
 
Рефлексія: (Слайд 27). учням пропонується залишити на парті квадрат відповідного кольору в залежності від засвоєння знань з даної  теми.
 

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz