У процесі вивчення хімії реалізуються різні форми й методи , нові технології навчання. Однією з них є гра , що дозволяє ефективно підвищувати якість підготовки учнів.
Основним моментом , на який слід звернути увагу , створюючи й використовуючи навчальні ігри , є акцентування учнів на змісті самої гри , а отже , і на змісті навчального матеріалу. Гра впливає на позитивне мислення учнів , привчає учня мислити , виділяти головне, узагальнювати , розвиває його пам'ять.
Чергування гральних ролей допомагає учням усвідомити себе в новій позиції , подивитись на раніше відомі і звичні речі іншими очима , активніше використовувати здобуті знання і вміння. Суть і зміст ігор повинні послідовно ускладнюватися , що вимагатиме від учнів збагачення системи пізнавальних дій. Після проведення дидактичної гри з наступним її аналізом прослідковується така тенденція : абсолютна більшість учнів ( понад 90%) намагається активно включатися в навчально-пізнавальну діяльність. Перебудова позиції учнів під час включення їх у гральні сюжети не тільки викликає ситуативний інтерес до виконання цього завдання , а й сприяє формуванню інтересу до навчального предмету. Колективне виконання завдань дидактичних ігор змушує учнів більшою мірою зважати на своїх товаришів , співпереживати за їх успіхи й невдачі , бути уважним, зібраним . Подібне осмислення дисциплінує, підвищує вимогливість до себе , формує толерантність щодо інших , що підвищує рівень колективної діяльності .
Ігри на уроках важливі не тільки як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності , а і як перспективний шлях реалізації завдань виховання й розвитку особистості в процесі навчання.
Для виконання навчально-виховних завдань в процесі викладання хімії використовую тематичні ігри. Залежно від загальної спрямованості й типу дидактичних ігор за їх допомогою можна формувати не тільки окремі знання , а й взаємозв’язки між елементами знань , навчати учнів порівнювати й диференціювати хімічні речовини та процеси.
Засвоєння знань у ході гри часто не потребує довільної уваги , що дає змогу уникнути перевтомлення учнів.
Дидактичні ігри з хімії можна класифікувати за різними чинниками. Їх можна поділити на індивідуальні, парні, групові.
Залежно від засобів , що застосовуються , та загальної спрямованості ігор розрізняють такі їх типи : вправи, настільні ігри, ігри-ролі, ігри-моделювання і т.д. Вони сприяють запам’ятовуванню матеріалу .Досить поширені види ігор на уроках хімії – це навчальне лото, хімічні шашки і доміно, кросворди і вікторини.
Наприклад:
1.Ігри-вправи
Можна використовувати під час узагальнення навчального матеріалу з хімії будь-якого характеру
« Хрестики-нулики»( Тема «Оксиди» - 8 клас)
Визначити виграшні варіанти , вказати оксиди, які мають амфотерні властивості:
ZnO |
MgO |
BeO |
K2O |
Al2O3 |
CaO |
So2 |
Li2O |
Cr2O3 |
Вказати речовини, з якими взаємодіє вода:
K |
Cu |
Na2O |
SO2 |
Al2 O3 |
Ca |
Au |
CaO |
CO2 |
До теми « Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»( 8 клас):
Вказати елементи , які належать до одного періоду :
Li |
B |
Al |
Be |
Zn |
Mg |
O |
Cu |
H |
« Три « ел» ( до теми «Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук» -8 клас)
У цю гру грають двоє учнів . У клітинках вони записують хімічні формули речовин , які складаються з трьох хімічних елементів( солі, кислоти, луги) . Формули слід писати по горизонталі й вертикалі. Закреслювати необхідно тільки квадрати з трьома однаковими знаками хімічних елементів. Хто першим закреслить , той і виграє. Наприклад:
H2 |
S |
O4 |
Cu |
S |
O4 |
Na2 |
S |
O4 |
H |
Na |
K |
N |
N |
N |
O3 |
O3 |
O3 |
« Знайди своє місце»( до теми : «Хімічні елементи» - 7 клас)
Для кожного з обраних елементів готується 5 спеціальних карток. На 1-ій- записується українська назва елемента, на 2-ій – латинська, на третій – хімічний знак, на 4-ій – відносна атомна маса, на 5-ій – вимова хімічного знака .
Кількість обраних елементів = кількості учнів, які грають. Картки перемішують і дають учням Першим ходить той, хто роздавав картки , далі – за годинниковою стрілкою. Перший гравець робить хід – передають 1 картку другому внутрішньою стороною вниз , щоб не видно було змісту ; другий –третьому ( ту картку, яка здається йому непотрібною) . Гра закінчується тоді, коли в якогось одного гравця збирається вся інформація про один елемент.
« Віриш- не віриш»
Грають двоє учнів , або вчитель-учень . Вони ставлять один одному запитання ( підготовлені заздалегідь) і відповідають на них , а починають запитання так:
Чи віриш ти, що… ( Відповідь – так або ні).
2.Настільні ігри (Такі ігри сприяють розвитку пізнавальної , творчої діяльності , мислення учнів)
« Хімічна долина» ( до теми « Електролітична дисоціація» - 9 клас)
Кількість фішок -28.
Грають в цю гру за принципом гри в доміно. До « катіона» ставиться «аніон», і навпаки, щоб сума позитивних зарядів відповідала сумі негативних. Якщо гравець поставив « катіон» до « катіона» або « аніон» до «аніона» -виходить «замикання» і гравець вибуває з гри. Першим починає гру той, у кого є однозарядний «катіон» або «аніон».
H+
Фішка « нуль-нуль» - OH-
«Шість-шість» - Al3+
PO43-
H+ |
H+ |
NH4+ |
Cl- |
F- |
NO3- |
OH- |
Ag+ |
K+ |
Ba2+ |
Ca2+ |
Mg2+ |
Al3+ |
Cr3+ |
OH- |
H+ |
NH4+ |
Cl- |
F- |
NO3- |
OH- |
Ag+ |
Br- |
SO42- |
PO43- |
S2- |
SO42- |
SO42- |
Fe3+ |
Fe2+ |
Zn2- |
Cu2+ |
Fe2+ |
Zn2+ |
Cu2+ |
Cr3+ |
Ba2+ |
Ca2+ |
Mg2+ |
Na+ |
Al3+ |
Fe3+ |
CO32- |
SiO22- |
PO43- |
PO43- |
CO32- |
Co32- |
S2- |
SiO32- |
CO32- |
SO42- |
SO32- |
Na+ |
PO43- |
SO42- |
Кількість очок партнера , який програв , відповідає сумі позитивних і негативних зарядів.
3. «Хімічне доміно» (до теми «Оксиди» 8 клас)
P2O5 |
Хлор оксид(V) |
MgO |
Ферум (ІІІ) оксид |
Cl2O5 |
Фосфор (V) оксид |
Fe2O3 |
Магній оксид |
СО2 |
Кальцій оксид |
СаО |
Карбон(ІV) оксид |
4.Загадка – це своєрідна колоритна вправа побудована метафора , яка часто в завуальованій формі розкриває сутність певного предмета або явища через ознаки реалій . Так розвивається мислення . Розгадуючи загадки , учні поступово починають складати власні , що сприяє розвитку уваги , пам’яті , уяви , мислення та кмітливості .
Вивчаючи в 9 класі тему «Розчин і його компоненти : розчинник , розчинена речовина. Вода як розчинник» , на етапі актуалізації опрних знань учнів говорю : «Скажіть , будь ласка ,про яку речовину ми сьогодні поговоримо : « Коли нема – чекають , а коли прийдуть – тікають»
Вивчаючи у 8 класі тему «Хімічні властивості кислот» , на етапі узагальнення вивченого матуріалу питаю , що це за індикатор такий : «Він хитро на сполуки діє: з лугами він синіє , а з кислотами – червоніє»
5. Гра-змагання «Перегони» (до теми «Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»
На дошці написані символи та деякі числівник , зокрема S, Cr, K, Zn, H, O, Cl, N, Na, P , 2,3,4,5,: потрібно скласти формули сполук , що належать до різних класів неорганічних сполук .
6.Ігри-ролі
« Учитель-учень»
Проводяться під час перевірки домашнього завдання. «Учитель» ставить запитання «учневі» , а потім оцінює його знання. Запитання можуть мати різні рівні складності. У даному випадку оцінюється творча робота учня , уміння правильно ставити запитання й одержувати відповідь на них.
« Веселий КВК»
Групова гра , яка охоплює велику кількість учасників. Грають дві команди по 5-6 учнів, решта - уболівальники, які одночасно є суддями.
Наприклад: ( до теми « Початкові хімічні поняття») :
Приклади завдань для команд :
1.Придумати назву команди.
2.Конкурсні завдання
- « хто швидше?» ( по 1 балу) : - написати назви елементів , які мають літеру «Н».
- скласти назви речовин зі складів: Кис, маг, ень, ій, ка, нат, лій, рій, во, день.
3.Розминка. Беруть участь по 1 учаснику від кожної команди , яким потрібно відповісти на запитання ( стосовно теми ).
4. Конкурс капітанів « ти – мені, я – тобі» : Капітани ставлять один одному запитання. Оцінюється правильність постановки запитання і сама відповідь ( по 1 балу за запитання).
5. Конкурс « Що це означає?»
Це гумористичний конкурс для всієї команди. Засобами міміки представники 1 команди зображають будь-яке хімічне явище або визначення .Друга команда повинна відгадати , що це означає . ( 1 бал за правильну відповідь).
6. Розробити правила техніки безпеки. Виконують командою. Кожна команда отримує таблички
Х |
І |
Е |
А |
К |
Ж |
Н |
А |
У |
В |
А |
С |
! |
І |
М |
Р |
И |
Т |
О |
М |
П |
Б |
А |
Н |
М |
! |
Ч |
Н |
І |
В |
И |
Н |
Е |
Р |
О |
Т |
И |
А |
К |
Завдання : починаючи рух згори від лівої клітинки і пересуваючись по горизонталі
( ліворуч або праворуч) або по вертикалі ( вгору або вниз) , пройдіть усі клітинки таким чином , щоб із літер, наведених у них утворилося правило щодо застережних заходів під час роботи з хімічними реактивами. Кожна клітинка має бути використана тільки один раз.
( « Хімічні реактиви не можна пробувати на смак» )
Підсумки КВК.
7 .Інтелектуальні ігри
До цих ігор відносяться: хімічні загадки, кросворди, ребуси, анаграми, чайнворди, шаради, шахи і т.д .Особливість – вони суттєво відрізняються від усіх інших видів ігор , які входять до групи ігор за правилами.
Характерна особливість цих ігор в тому , що вони передбачають розумову діяльність учнів, розвивають креативне мислення . Найефективніше їх використовують під час перевірки знань. Хоча для здійснення ігрової дії більшості інтелектуальних ігор потрібні, по-перше, фонд знань, а , по- друге, і це головне – ті розумові операції , за допомогою яких тільки й можна прийти до розв’язання ігрової задачі. Добре відпрацьовані та закріплені прийоми , за допомогою яких використовуються засвоєні знання , В.А.Крутецький відносив до інтелектуальних умінь. Таким чином, ігрові дії зводяться до внутрішніх розумових операційних дій , мають суто інтелектуальний характер.
За таких ігор практично всі учні проявляють і розвивають свої здібності та отримують можливість повноцінно розвивати свою особистість. Г.Сковорода справедливо писав: « Не вчи камінь котитися, сама природа навчила його. Прийми лише перешкоду , і він покотиться». Цей вислів стосується дитини, бо в неї від природи закладені здібності, треба тільки виявити , знайти їх і розвити .
Творчість – це один з факторів , який виділяє людину з тваринного світу. « Без гри , - писав В.О.Сухомлинський, - немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це іскра , що розпалює вогник допитливості і зацікавленості» У грі людина знаходить все : любов і ненависть , радість та горе, щастя і безумство. Зігмунд Фрейд розглядав гру як реалізацію найважливіших бажань , а англійський філософ Г.Спенсер вважав гру «надлишком сил».Недарма Ф.Шіллер писав :
« Людина грає тільки тоді, коли вона у повному значенні цього слова – людина , і вона буває людиною тільки тоді, коли грає».Кожен крок у житті учня – це відкриття нового , і тому завдання вчителя хімії – зробити кожен крок хімії цікавим , розвинути творчість учнів. Недарма В.Терський запропонував формулу : гра-творчість – життя.
Тому поряд з такими типами ігор , слід використовувати і більш креативні ігри , метою яких є розвиток самостійності учнів , їх творчих можливостей.
До таких творчих ігор можна віднести ігри-проекти , в яких учням пропонують стати « жителями» хімічної держави ( при вивченні основних класів неорганічних сполук) або учасниками проекту по збереженню Землі ( при вивченні теми « Роль хімії в житті суспільства»).
Наприклад, гра – естафета або гра-змагання спрямовані на пошуки способів розв’язання актуальних проблем ( пов’язаних з використанням знань з хімії)засобами колективної організаторської діяльності.
Для «складання проекту» можна використати форму естафети , якщо групи працюють над його складовими .
На етапі проблематизації кожна проблемна група визначає питання , які на її погляд, підлягають вирішенню, й записують їх на аркуші великого формату. Потім групи за сигналом , по черзі обмінюються аркушами , доповнюючи їх своїми питаннями. Отже, кожна група отримує вишуканий і збагачений набір питань у руслі своєї проблематики , що допомагає визначити зміст проблеми.
Члени груп вносять доповнення, підказки .Така робота формує в учасників цілісне уявлення про проект та способи вирішення проблеми.( наприклад, як за допомогою хімічних знань допомогти вирішити питання сміттєзвалищ у селі)
Подібні ігри або їх елементи можна використовувати як під час викладання нового матеріалу , так і під час перевірки, узагальнення знань і вмінь учнів. Досвід показує , що використання такої форми проведення гри або її елементів сприяє розвитку самостійності й творчих здібностей учнів , надає яскравого забарвлення урокам хімії , робить процес навчання захопливим і цікавим.
Майже всім учням подобаються телевізійні і розважальні ігри . Кожна дитина залюбки взяла б у ній участь. І тут відкривається широка можливість для вчителя використати такі або подібні ігри чи їх фрагменти на уроці.
Незначне просте обладнання , створене власноруч , стане в нагоді вчителеві у проведенні таких ігор як «Хімія чудес» ( аналог « Поле чудес») , « Ці кумедні речовини» ( аналог телегри « Ці кумедні тварини»), « Особливості хімічного полювання» та « Особливості хімічної риболовлі» , « Відгадай мелодію» ( де учні зі слів пісні намагаються визначити все , що стосується хімії). А такі ігри як « Сам собі режисер» або « Колесо Фортуни» дозволяють не тільки мобілізувати знання , а й змусити їх творчо працювати , створювати власні сюжети і самим виконувати головні ролі , бути режисером –постановником або головним редактором.
Якщо дитина бодай раз у своєму житті зіграє якусь роль у вашій грі, вона запам’ятає зміст ролі назавжди.
Головне , на що слід звернути увагу вчителеві – предметнику під час створення гри – це визначення основної мети і конкретних шляхів досягнення цієї мети : умови й правила гри. Якщо вони під силу учням , реальні , цікаві, захопливі та ще й несуть навчальний і виховний зміст , то такі ігри на уроці мають , беззаперечно, важливе значення.
Є ще комп’ютерні ігри , які в останнє десятиліття займають все більше місця в ігровій діяльності школярів. Вони виділяються з групи ігор за правилами , у зв’язку з тим , що ігрові дії того, хто грає , опосередковані діями з машиною – комп’ютером.
Обов’язкова умова цих ігор – вміння користуватися комп’ютером. За змістовим компонентом комп’ютерні ігри різноманітні, вони містять в собі дидактичний , пізнавальний , інтелектуальний та інший зміст.
У період формування нової школи відбуваються істотні зміни у формах і методах організації навчання .Але основне завдання уроку - навчити учнів , зацікавити своїм предметом. З цією метою і слід використовувати ігри , у процесі яких активізується і пізнавальна діяльність учнів , зміцнюються і поглиблюються знання і вміння дітей.
Багато вчених поділяють думку , що гра має різні модифікації протягом усього періоду онтогенетичного розвитку людини. Гра – діяльність , що особливо потрібна дітям. Ф.Шіллер писав : „ Через гру людина стає досконалою”
І.А.Сікорський пов’язує гру з розумовою роботою дитини. Розумовий розвиток дитини у грі визначається тим, що гра для дитини – активна творча діяльність.
Гра – діяльність колективна , це своєрідна форма між особистісного спілкування дітей. У зв’язку з цим гра визначається як суспільна діяльність , що має вагоме значення для виховання креативної особистості.