Кожен учитель стикається у своїй повсякденній діяльності з проблемою небажання учнів вчитися й намагається знайти шляхи її вирішення. Я теж шукаю свій шлях. Вивчаю досвід колег, читаю методичну літературу. Щось припадає до душі, а з чимось не погоджуюсь. Так народжується власний урок.
В умовах лавини інформації, яка звалюється на кожного учня, від учителя вимагається велика майстерність, щоб підтримувати стійкий інтерес до навчання.
Моє завдання як вчителя — розвивати розумову активність учня, пропонуючи завдання, які відповідають його індивідуальним нахилам.
На уроках хімії я застосовую комплекс прийомів, методів та засобів, які допомагають підвищувати інтерес до предмета та розумову активність учнів. Я працюю над методичною темою : «Використання ігрових технологій навчання на уроках хімії як форма розвитку креативних здібностей учнів» , тому часто застосовую фрагменти різних ігор, змагань, складання та розв'язання кросвордів, групові та індивідуальні методи роботи.
На моїх уроках учні часто працюють у гетерогенних групах (до них належать учні з різним рівнем знань). Під час пояснення учні виявляють прогалини у своїх знаннях і намагаються їх ліквідувати. Я при цьому виступаю в ролі консультанта і в жодному випадку не критикую методи розв'язання завдань.
Організація інтерактивного навчання передбачає створення ситуацій пошуку, ризику, сумніву, успіху, суперечливості, переконання, співпереживання, задоволення чи смутку, аналізу та самооцінювання своїх дій. Одним із засобів створення таких ситуацій є використання ігор, що збуджують думку і стимулюють ініціативу.
Уроки у формі гри завжди відбуваються жваво й динамічно.
Вчитель у грі має змогу розвивати навички спільної колективної роботи, уміння підпорядковувати свої дії та бажання загальній справі, розподіляти обов'язки та планувати свої дії, а також виховувати інтерес до вивчення предмета «Хімія» .
Під час проведення таких ігор я краще пізнаю своїх учнів, бо у грі повніше виявляються психологічні особливості характеру та темпераменту, розкриваються організаторські здібності.
У практиці використовую дидактичні ігри у комбінації із традиційними формами організації навчання. Зазвичай складний для розуміння матеріал викладаю звичайними методами (розповідь, лекція, проблемний виклад тощо), а менш складний, який учні можуть опанувати самостійно, але для цього їм потрібний додатковий стимул, вивчаємо у формі гри. Як правило, закріплення, узагальнення та перевірка засвоєння матеріалу часто проводжу за ігровими технологіями .
Під час уроку, на якому проводяться ігри, учні пізнають навколишній світ, явища та закономірності природи. На таких уроках формуються більш глибокі та міцні знання, розвиваються інтелектуальні вміння, уміння порівнювати, виділяти основне, робити висновки та узагальнення, застосовувати знання на практиці. Ігри зацікавлюють учнів і спонукають до творчості, ігровий мікроклімат сприяє комунікації дітей, допомагає розкрити їх можливості.
ПРИКЛАДИ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ ХІМІЇ
Підтримання пізнавальної активності учнів у ході контролю за рівнем знань — важлива умова успіху навчального процесу. Відомо, однак, що відтворення дітьми навчального матеріалу, яке є важливим під час закріплення та перевірки, знижує цікавість до предмета, якщо урок проводять у формі звичайного повторення. Особливо це малоефективно на уроці підсумкового повторення, коли треба відтворити у пам'яті учнів головні поняття і відомості з усієї теми.
Зробити цікавим опитування й активізувати у процесі нього роботу учнів можуть цікаві форми перевірки засвоєння вивченого матеріалу. До них належать кросворди. Вони не залишають байдужими школярів будь-якого віку. У грі кожен хоче бути переможцем. Але перемагають ті учні, які швидше можуть відтворити вивчений матеріал. Слід використовувати кросворди, складені на основі програмного матеріалу з зашифрованими хімічними поняттями і термінами. Підкреслимо, що на уроках кросворди доцільні не для перевірки загальної ерудиції учнів, а для кращого засвоєння ними фактичного матеріалу. Кросворди, у такий спосіб, будуть різновидом навчально-дидактичного матеріалу, що сприятиме підвищенню ефективності навчання.
Отже, використання кросвордів на уроках хімії допомагає підтримувати пізнавальну активність учнів — важливу умову успішності навчального процесу.
Ребус — це загадка, в якій слова або речення зашифровані за допомогою малюнків, літер або знаків.
Спочатку учням треба пояснити, що ребуси — це своєрідні загадки, в яких за малюнками, різними знаками та символами приховано слова; щоб прочитати зашифроване, слід правильно назвати всі зображені в ребусі предмети, з'ясувати, що означають окремі літери і знаки, і обов'язково врахувати порядок, в якому вони розміщені.
Характерною рисою окремих дидактичних ігор є ще більше ускладнення навчальних завдань, залучення учнів до діяльності яка передбачає елементи дослідження.
Види діяльності, які включають в себе ігри:
1. Розпізнавання об’єктів, явищ, властивостей.
2. Порівняння об’єктів, явищ, властивостей.
3. Характеристика об’єктів, явищ, властивостей.
4. Розкриття та обґрунтування понять.
5. Оволодіння термінами.
6. Формування вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати.
За формою подачі ігри можуть бути:
1. Вибіркові.
2. Фразеологічні.
3. Стєхіометричні.
4. Формульні.
5. Логічно-послідовні.
Приклади ігор-вправ
1. Гра «Загублена ланка»
Учитель пропонує учням вставити пропущені слова у певних твердженнях:
- Хімія – наука про _________ та їх ___________ .
- ____________ - це те, з чого складається будь-яке фізичне тіло або предмет.
- ____________ _________ - це певні ознаки за якими різні речовини _________ між собою або __________ відрізняються одна від одної.
- ____________ речовини – це речовини які мають ________ властивості.
- Суміш – це ________ _________ __________ , яка становить одне фізичне тіло.
- __________ - це суміші, в яких не можливо розрізнити її компонентів.
- __________ - це суміші, в яких компоненти розрізняють візуально.
- __________ - найменша частинка речовини, що має її основні _________ властивості.
- Атом – найдрібніша __________ речовини, що складається з _______ ______ ______ і _________ _________ __________ .
- Хімічний елемент – це вид _________ з певним _______ ядра.о
- Речовини, утворені ___________ одного типу називають ________ .
- Складні __________ це речовини утворені атомами ________ ___________ .
- Хімічна __________ це умовний запис _________ ________ за допомогою _________ символів та індексів.
- Валентність – це властивість _________ ____________ __________ з’єднуватися з певним числом __________ того самого або інших _________ ________.
- Відносна ____________ маса – це _________ __________ , що дорівнює відношенню __________ ________ речовини до 1/12 ________ ________ Карбону.
- Масова частка елемента в речовині – це відношення ___________ ___________ до відповідної _________ _________ .
- Явища , під час перебігу яких __________ речовини залишається незмінною, називаються __________ .
- ___________ , під час перебігу яких відбувається перетворення одних __________ на інші, називаються ________ явищами, або _________ реакціями.
- Хімічні ___________ , що відбуваються з виділенням __________ називаються екзотермічними.
- __________ реакції, що відбуваються __________ теплоти називають ендотермічними.
- Загальна _________ ___________ , які вступили в хімічну ___________ дорівнює ____________ масі речовин, що утворилися внаслідок __________ .
- __________ рівняння – це запис реакції за допомогою ___________ __________ і __________ __________ .
- Сума __________ кожного ________ до реакції повинна __________ сумі _______ кожного ________ після реакції.
2. Гра «Підбери ключ»
Учитель пропонує використовуючи слова «проста», «складна», «елементи» та числа 49, 98, 44, 2, 3, 18 довести до логічного завершення запропоновані твердження.
- Формула води H2O показує, що це _____ речовина, яка складається з ___ хімічних _______. Відносна молекулярна маса дорівнює _____ .
- Формула ортофосфатної кислоти H3PO4 показує, що це _______ речовина, яка складається з _________ хімічних _________ . Відносна молекулярна маса дорівнює _____
- Формула вуглекислого газу CO2 показує, що це _______ речовина, яка складається з _________ хімічних ________ . Відносна молекулярна маса дорівнює _____ .
3. Гра «Вибери партнера»
Учитель пропонує скласти пари таким чином, щоб між ними була встановлена відповідність.
- Між хімічним символом та відносною атомною масою.
Al 11
B 27
Ba 35,5
Mn 55
Cl 137
- Між назвами та формулами простих речовин.
N2 водень
Fe азот
Cl2 ртуть
Hg залізо
H2 хлор
Au сірка
S золото
Cu олово
C мідь
Sn вуглець
- Між хімічною формулою та значенням відносної молекулярної маси
Al2O3 98
H2SO4 32
O2 40
NaOH 102
CO2 2
Ca(OH)2 44
H3PO4 74
H2 98
- Між хімічним знаком та його валентністю.
K II
Al II
O III
Ba I
H II
B II
Mg III
Ca I
- Між записом та його фізичним змістом.
5H 2 молекули води
2H2O 3 молекули водню
3H2 5 молекул вуглекислого газу
5CO2 5 атомів Гідрогену
4. Гра «Хто наступний?»
Формує поняття логічної послідовності.
- Розташуйте за збільшенням розмірів структурні частинки:
атом
ядро
електрон
молекула
- Розташуйте формули сполук Нітрогену за зменшенням його валентності:
NO2
NO
N2O3
N2O
- Розташуйте формули сполук Хлору за збільшенням його валентності:
HCl
Cl2O3
Cl2O7
KClO3
- Розташуйте хімічні елементи за збільшенням значень їх відносних атомних мас:
Al
H
O
S
- Розташуйте формули у порядку зростання масової частки Оксисену у сполуках:
H2SO4
H2O
H2O2
KNO3
- Запишіть хімчні рівняння по мірі збільшення загальної суми їх коефіцієнтів:
Al + O2 → Al2O3
H2 + O2 → H2O
Fe + S → FeS
5. Гра «Хто зайвий?»
Учитель пропонує учням викреслити зайві поняття та залишити.
- Лише назви чистих речовин:
вода дистильована
вода мінеральна
кисень
вуглекислий газ
- Лише назви сумішей:
молоко
залізо
водопровідна вода
повітря
- Лише назви простих речовин:
водень
вода
кисень
азот
хлор
- Лише назви складних речовин:
вуглекислий газ
цукор
кухонна сіль
вуглець
- Лише елементи, які мають постійну валентність:
Li
Ca
Al
S
O
- Лише елементи, які мають змінну валентність:
Fe
Mg
Cl
P
C
- Лише методи розділення неоднорідних сумішей:
відстоювання
дистиляція
фільтрування
дія магнітом
- Лише методи розділення однорідних сумішей:
дистиляція
хроматографія
фільтрування
кристалізація
- Лише складові атома:
протони
йони
нейтрони
електрони
- Лише назви фізичних тіл:
чашка
кисень
склянка
цвях
- Лише назви сумішей:
грунт
кисень
крейда
повітря
- Лише хімічні явища:
горіння вугілля
плавлення металів
почорніння срібних прикрас
утворення іржі
- Лише фізичні явища:
кипіння води
розчинення цукру у воді
скисання молока
плавлення металів
- Лише ознаки хімічних реакцій:
поява осаду
поява запаху
зміна агрегатного стану
зміна кольору
- Лише ознаки фізичних явищ:
зміна агрегатного стану
поява запаху
зміна форми
витягування мідного дроту
6. Гра «Хрестики - нулики»
Однією лінією закреслити лише виграшні варіанти.
- Укажіть хімічні елементи, які мають постійну валентність – І
H |
Mg |
Ba |
O |
Na |
Al |
S |
B |
K |
- Укажіть хімічні елементи, які мають постійну валентність – ІІ
Ca |
Na |
K |
B |
Mg |
Al |
Li |
H |
Zn |
- Укажіть формули лише простих речовин
H2O2 |
H2 |
H2O |
FeS |
Fe |
FeO |
NO |
N2 |
NH3 |
- Укажіть формули сполук в яких елемнети виявляють валентність – ІІ
Fe2O3 |
Al2O3 |
FeO |
K2O |
SO2 |
CaO |
CO2 |
Na2O |
CO |
- Укажіть формули сполук в яких елемнети виявляють валентність – ІІІ
Fe2O3 |
H2O |
FeO |
K2O |
Al2O3 |
CaO |
CO2 |
Na2O |
N2O3 |
7. Гра «Знайди помилку»
Учитель пропонує учням знайти помилки у запропонованих завданнях.
- Знайди помилки у відповідних формулах:
III II I II
Fe2O Cu2O
I II I II
Na2O AgO
IV II II III
MnO2 AlO3
- Знайди помилки у визначенні валентності хімічних елементів:
II III II II
Cr2O3 FeO
I II IV I
CuO NH3
VI II II II
CrO3 NO2
8. Гра «Суворі правила»
Дана гра вимагає суворого дотримання виконання завдань запропонованих учителем у вигляді схем (гра на логічне мислення).
- Формула Склад речовини Формули простих
складної ↔ якісний та ↔ речовин,
речовини кількісний що її утворюють
→ 1атом Барію → Ba (барій)
- BaO
→ 1 атом Оксигену → O2 (кисень)
← 1 атом Карбону → ?
- ?
← 2 атоми Оксисену → ?
→ ? → ?
- NaCl
→ ? → ?
← ? → H2 (водень)
- ?
← ? → O2 (кисень)
→ ? → ?
- Al2(SO4)3 → ? → ?
→ ? → ?
- Фізичне тіло → речовина → хімічний елемент
- Дріт → мідь → Купрум (Cu)
- ? → залізо → ?
- ? → ? → Аргентум (Ag)
- Ложка → ? → ? (Al)
9. Гра «Цар гори»
Учитель пропонує учням скласти максимальне число формул оксидів, використовуючи горизонтальні або вертикальні ряди за умови, що складові формул повинні стояти поруч.
Ba
Cu O S
K2 O Mg O2 P2
Si O2 Zn O Fe2 O3 N2
Ag2 O Ca O Cu2 O C O O2
10. Гра «Логогрифи»
Логогриф – це гра, в якій деякі літери в слові замінюються іншими, викидаються або додаються нові.
- Від назви якого хімічного елемента, викинувши п’ять перших літер та додавши дві нові можна утворити природне явище, що утворюється у повітрі внаслідок різної температури (Аргентум - туман).
- Від назви якого хімічного елемента, викинувши чотири перших літери та додавши одну нову можна одержати назву матеріального носія спадковості (Оксисен - гени).
- Від назви якого хімічного елемента, викинувши одну першу літеру можна одержати спеціалізацію лікаря (Хлор - лор).
- У назві якого хімічного елемента треба замінити одну останню літеру, щоб одержати назву устаткування для приготування шашликів (манган - мангал).
- Від назви якого хімічного елемента треба забрати дві останні літери та додати три нових, щоб одержати назву країни (Аргентум - Аргентина)