Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 28.11.2024, 16:57

Сайт вчителя хімії 

Острівщинської ЗОШ І-ІІІ ступенів 

Стельмащук Тетяни Миколаївни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

На допомогу іншим вчителям хімії

 

          Кожен учитель стикається   у своїй повсякденній діяльності з проблемою небажання учнів вчитися й намагається знайти шляхи її вирішення. Я теж шукаю свій шлях. Вивчаю досвід колег, читаю методичну літера­туру. Щось припадає до душі, а з чимось не погоджуюсь. Так народжується власний урок. 

          В умовах лавини інформації, яка звалюється на кожного учня, від учителя вимагаєть­ся велика майстерність, щоб підтримувати стійкий інтерес до навчання.

           Моє  завдання як вчителя — розвивати розумову активність учня, пропонуючи завдання, які відповідають його індивідуальним нахилам.

         На уроках   хімії  я застосовую комплекс прийомів, методів та засобів, які допомагають підвищувати інтерес до предмета та розумову активність учнів. Я працюю над методичною темою : «Використання ігрових технологій навчання на уроках хімії як форма розвитку креативних здібностей учнів» , тому часто за­стосовую фрагменти різних ігор, змагань, складання та розв'язання кросвордів, групові та індивідуальні методи роботи.

          На моїх уроках  учні часто працюють у ге­терогенних групах (до них нале­жать учні з різним рівнем знань). Під час пояснення учні виявляють прогалини у своїх знаннях і нама­гаються їх ліквідувати. Я  при цьому виступаю в ролі кон­сультанта і в жодному випадку не критикую методи розв'язання зав­дань.

         Організація інтерактивного на­вчання передбачає створення си­туацій пошуку, ризику, сумніву, успіху, суперечливості, переконан­ня, співпереживання, задоволення чи смутку, аналізу та самооцінювання своїх дій. Одним із засобів створення таких ситуацій є використання    ігор, що збуджують думку і стимулюють ініціативу.

            Уроки у формі гри завжди відбуваються жваво й динамічно.

         Вчитель у грі має змогу розвивати навички спільної колективної роботи, уміння підпо­рядковувати свої дії та бажання за­гальній справі, розподіляти обо­в'язки та планувати свої дії, а та­кож виховувати інтерес до вивчен­ня предмета «Хімія» .

            Під час проведення таких ігор я краще пізнаю своїх учнів, бо у грі повніше виявляються пси­хологічні особливості характеру та темпераменту, розкриваються організаторські здібності.

          У практиці використовую  ди­дактичні ігри у комбінації  із традиційними формами організа­ції навчання. Зазвичай складний для розуміння матеріал виклада­ю звичайними методами (роз­повідь, лекція, проблемний виклад тощо), а менш складний, який учні можуть опанувати самостійно, але для цього їм потрібний додатко­вий стимул, вивчаємо у формі гри. Як правило, закріплення, уза­гальнення та перевірка засвоєння матеріалу часто проводжу за іг­ровими технологіями .

 Під час уроку, на якому проводяться ігри, учні пізнають навколишній світ, явища та закономірності природи. На таких уроках формуються більш глибокі та міцні знання, розвиваються інтелектуальні вміння,  уміння порівнювати, виділяти основне, робити висновки та узагальнення, застосовувати знання на практиці. Ігри зацікавлюють учнів і спонукають до творчості, ігровий мікроклімат сприяє комунікації дітей, допомагає розкрити їх можливості.

 

ПРИКЛАДИ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ ХІМІЇ

 

  Підтримання пізнавальної актив­ності учнів у ході контролю за рівнем знань — важлива умова успіху навчального процесу. Ві­домо, однак, що відтворення дітьми навчального матеріалу, яке є важливим під час закріплення та перевірки, знижує цікавість до предмета, якщо урок проводять у формі звичайного повторення. Особливо це малоефективно на уроці підсумко­вого повторення, коли треба відтворити у пам'яті учнів головні поняття і відомості з усієї теми.

Зробити цікавим опитування й активізувати у процесі нього роботу учнів можуть цікаві фор­ми перевірки засвоєння вивченого матеріалу. До них належать кросворди. Вони не залишають бай­дужими школярів будь-якого віку. У грі кожен хоче бути переможцем. Але перемагають ті учні, які швидше можуть відтворити вивчений матері­ал. Слід використовувати кросворди, складені на основі програмного матеріалу з зашифрованими хімічними поняттями і термінами. Підкреслимо, що на уроках кросворди доцільні не для перевірки загальної ерудиції учнів, а для кращого засвоєння ними фактичного матеріалу. Кросворди, у такий спосіб, будуть різновидом навчально-дидактично­го матеріалу, що сприятиме підвищенню ефектив­ності навчання.

Отже, використання кросвордів на уроках хі­мії допомагає підтримувати пізнавальну актив­ність учнів — важливу умову успішності навчаль­ного процесу.

Ребус — це загадка, в якій слова або речення зашифровані за допомогою малюнків, літер або знаків.

Спочатку учням треба пояснити, що ребу­си — це своєрідні загадки, в яких за малюнка­ми, різними знаками та символами приховано слова; щоб прочитати зашифроване, слід пра­вильно назвати всі зображені в ребусі предмети, з'ясувати, що означають окремі літери і знаки, і обов'язково врахувати порядок, в якому вони розміщені.

Характерною рисою окремих дидактичних ігор є ще більше ускладнення навчальних завдань, залучення учнів до діяльності яка передбачає елементи дослідження.

Види діяльності, які включають в себе ігри:

1.      Розпізнавання об’єктів, явищ, властивостей.

2.      Порівняння об’єктів, явищ, властивостей.

3.      Характеристика об’єктів, явищ, властивостей.

4.      Розкриття та обґрунтування понять.

5.      Оволодіння термінами.

6.      Формування вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати.

За формою подачі ігри можуть бути:

1.      Вибіркові.

2.      Фразеологічні.

3.      Стєхіометричні.

4.      Формульні.

5.      Логічно-послідовні.

Приклади ігор-вправ

1.      Гра «Загублена ланка»

Учитель пропонує учням вставити пропущені слова у певних твердженнях:

-               Хімія – наука про _________ та їх ___________ .

-               ____________   -  це те, з чого складається будь-яке фізичне тіло або предмет.

-               ____________    _________  - це певні ознаки за якими різні речовини _________ між собою або __________  відрізняються одна від одної.

-               ____________   речовини – це речовини які мають ________  властивості.

-               Суміш – це ________  _________  __________  , яка становить одне фізичне тіло.

-               __________  - це суміші, в яких не можливо розрізнити її компонентів.

-               __________ - це суміші, в яких компоненти розрізняють візуально.

-               __________  - найменша частинка речовини, що має її основні _________ властивості.

-               Атом – найдрібніша __________ речовини, що складається з _______  ______  ______  і  _________  _________  __________ .

-               Хімічний елемент – це вид _________  з певним _______  ядра.о

-               Речовини, утворені ___________  одного типу називають ________ .

-               Складні __________  це речовини утворені атомами ________  ___________ .

-               Хімічна __________  це умовний запис _________ ________  за допомогою _________  символів та індексів.

-               Валентність – це властивість _________  ____________  __________  з’єднуватися з певним числом __________ того самого або інших _________  ________.

-               Відносна ____________ маса – це _________  __________  , що дорівнює відношенню __________   ________   речовини до 1/12 ________  ________  Карбону.

-               Масова частка елемента в речовині – це відношення ___________  ___________  до відповідної _________  _________ .

-               Явища , під час перебігу яких __________ речовини залишається незмінною, називаються __________ .

-               ___________  , під час перебігу яких відбувається перетворення одних __________ на інші, називаються ________  явищами, або _________  реакціями.

-               Хімічні ___________ , що відбуваються з виділенням __________ називаються екзотермічними.

-               __________  реакції, що відбуваються __________ теплоти називають ендотермічними.

-               Загальна _________  ___________  , які вступили в хімічну ___________  дорівнює ____________ масі речовин, що утворилися внаслідок __________ .

-               __________  рівняння – це запис реакції за допомогою ___________  __________  і  __________  __________ .

-               Сума __________ кожного ________  до реакції повинна __________ сумі _______ кожного ________ після реакції.

2.      Гра «Підбери ключ»

 Учитель пропонує використовуючи слова «проста», «складна», «елементи» та числа 49, 98, 44, 2, 3, 18  довести до логічного завершення запропоновані твердження.

-        Формула води H2O показує, що це _____ речовина, яка складається з ___  хімічних _______. Відносна молекулярна маса дорівнює _____ .

-        Формула ортофосфатної кислоти H3PO4 показує, що це _______  речовина, яка складається з _________  хімічних _________ . Відносна молекулярна маса дорівнює _____

-         Формула вуглекислого газу CO2 показує, що це _______ речовина, яка складається з _________ хімічних ________ . Відносна молекулярна маса дорівнює _____ .

3.      Гра «Вибери партнера»

Учитель пропонує скласти пари таким чином, щоб між ними була встановлена відповідність.

-        Між хімічним символом та відносною атомною масою.

Al                                     11

B                                       27

Ba                                     35,5

Mn                                    55

Cl                                      137

-        Між назвами та формулами простих речовин.

N2                                     водень

Fe                                     азот

Cl2                                    ртуть

Hg                                     залізо

H2                                     хлор

Au                                    сірка

S                                       золото

Cu                                     олово

C                                       мідь

Sn                                     вуглець

-        Між хімічною формулою та значенням відносної молекулярної маси

Al2O3                                98

H2SO4                               32

O                                   40

NaOH                               102

CO2                                   2

Ca(OH)2                            44

H3PO4                               74

H2                                     98

-        Між хімічним знаком та його валентністю.

K                                      II

Al                                     II

O                                      III

Ba                                     I

H                                      II

B                                       II

Mg                                    III

Ca                                     I

-        Між записом та його фізичним змістом.

5H                                    2 молекули води

2H2O                                3 молекули водню

3H2                                   5 молекул вуглекислого газу

5CO2                                 5 атомів Гідрогену

4.      Гра «Хто наступний?»

Формує поняття логічної послідовності.

-        Розташуйте за збільшенням розмірів структурні частинки:

атом

ядро

електрон

молекула

-        Розташуйте формули сполук Нітрогену за зменшенням його валентності:

NO2

NO

N2O3

N2O

-        Розташуйте формули сполук Хлору за збільшенням його валентності:

HCl

Cl2O3

Cl2O7

KClO3

-        Розташуйте хімічні елементи за збільшенням значень їх відносних атомних мас:

Al

H

O

S

-        Розташуйте формули у порядку зростання масової частки Оксисену у сполуках:

H2SO4

H2O

H2O2

KNO3

-        Запишіть хімчні рівняння по мірі збільшення загальної суми їх коефіцієнтів:

Al + O2 → Al2O3

H2 + O2 → H2O

Fe + S → FeS

5.      Гра «Хто зайвий?»

Учитель пропонує учням викреслити зайві поняття та залишити.

-        Лише назви чистих речовин:

вода дистильована

вода мінеральна

кисень

вуглекислий газ

-        Лише назви сумішей:

молоко

залізо

водопровідна вода

повітря

-        Лише назви простих речовин:

водень

вода

кисень

азот

хлор

-        Лише назви складних речовин:

вуглекислий газ

цукор

кухонна сіль

вуглець

-        Лише елементи, які мають постійну валентність:

Li

Ca

Al

S

O

-        Лише елементи, які мають змінну валентність:

Fe

Mg

Cl

P

C

-        Лише методи розділення неоднорідних сумішей:

відстоювання

дистиляція

фільтрування

дія магнітом

-        Лише методи розділення однорідних сумішей:

дистиляція

хроматографія

фільтрування

кристалізація

-        Лише складові атома:

протони

йони

нейтрони

електрони

-        Лише назви фізичних тіл:

чашка

кисень

склянка

цвях

-        Лише назви сумішей:

грунт

кисень

крейда

повітря

-        Лише хімічні явища:

горіння вугілля

плавлення металів

почорніння срібних прикрас

утворення іржі

-        Лише фізичні явища:

кипіння води

розчинення цукру у воді

скисання молока

плавлення металів

-        Лише ознаки хімічних реакцій:

поява осаду

поява запаху

зміна агрегатного стану

зміна кольору

-        Лише ознаки фізичних явищ:

зміна агрегатного стану

поява запаху

зміна форми

витягування мідного дроту

6.      Гра «Хрестики - нулики»

Однією лінією закреслити лише виграшні варіанти.

-        Укажіть хімічні елементи, які мають постійну валентність – І

H

Mg

Ba

O

Na

Al

S

B

K

-        Укажіть хімічні елементи, які мають постійну валентність – ІІ

Ca

Na

K

B

Mg

Al

Li

H

Zn

-        Укажіть формули лише простих речовин

H2O2

H2

H2O

FeS

Fe

FeO

NO

N2

NH3

-        Укажіть формули сполук в яких елемнети виявляють валентність – ІІ

Fe2O3

Al2O3

FeO

K2O

SO2

CaO

CO2

Na2O

CO

-        Укажіть формули сполук в яких елемнети виявляють валентність – ІІІ

Fe2O3

H2O

FeO

K2O

Al2O3

CaO

CO2

Na2O

N2O3

7.      Гра «Знайди помилку»

Учитель пропонує учням знайти помилки у запропонованих завданнях.

-          Знайди помилки у відповідних формулах:

III  II                     I   II

Fe2O                  Cu2O

 I    II                     I   II

Na2O                   AgO

IV  II                     II III

MnO2                  AlO3

-        Знайди помилки у визначенні валентності хімічних елементів:

II  III                     II  II

Cr2O3                  FeO

 I   II                      IV I

CuO                     NH3

VI II                      II II

CrO3                    NO2

8.      Гра «Суворі правила»

Дана гра вимагає суворого дотримання виконання завдань запропонованих учителем у вигляді схем (гра на логічне мислення).

-        Формула                    Склад речовини                     Формули простих

                                   складної        ↔            якісний та               ↔                речовин,

                                 речовини                        кількісний                             що її утворюють

 

                                                         →            1атом Барію                               Ba (барій)

-        BaO

                                                       →             1 атом Оксигену      →                   O2 (кисень)

 

                                                       ←           1 атом Карбону         →                           ?

-            ?

                                                      ←             2 атоми Оксисену    →                           ?

 

                                                       →                         ?                  →                           ?

-        NaCl

               →                         ?                   →                            ?

 

                                                      ←                         ?                   →                            H2 (водень)

-            ?

              ←                         ?                   →                             O2 (кисень)

 

                                                                    →           ?                 →                                   ?

-        Al2(SO4)3                →            ?                 →                                   ?

               →            ?                →                                    ?

-        Фізичне тіло  →  речовина  →  хімічний елемент

-        Дріт  →   мідь  →  Купрум (Cu)

-        ?       →  залізо →  ?

-        ?       →   ?        →  Аргентум (Ag)

-        Ложка →  ?  →  ? (Al)

9.      Гра «Цар гори»

Учитель пропонує учням скласти максимальне число формул оксидів, використовуючи горизонтальні або вертикальні ряди за умови, що складові формул повинні стояти поруч.

Ba

Cu  O  S

K2  O  Mg  O2  P2

Si  O2  Zn  O  Fe2  O3  N2

Ag2  O  Ca  O  Cu2  O  C  O O2

10.  Гра «Логогрифи»

Логогриф – це гра, в якій деякі літери в слові замінюються іншими, викидаються або додаються нові.

-        Від назви якого хімічного елемента, викинувши п’ять перших літер та додавши дві нові можна утворити природне явище, що утворюється у повітрі внаслідок різної температури (Аргентум - туман).

-        Від назви якого хімічного елемента, викинувши чотири перших літери та додавши одну нову можна одержати назву матеріального носія спадковості (Оксисен - гени).

-        Від назви якого хімічного елемента, викинувши одну першу літеру можна одержати спеціалізацію лікаря (Хлор - лор).

-        У назві якого хімічного елемента треба замінити одну останню літеру, щоб одержати назву устаткування для приготування шашликів (манган - мангал).

-        Від назви якого хімічного елемента треба забрати дві останні літери та додати три нових, щоб одержати назву країни (Аргентум - Аргентина)

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Листопад 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz