Тема. Основні класи неорганічних сполук
Мета: сформувати уявлення про загальну класифікацію неорганічних речовин на підставі отриманих раніше знань про прості та складні речовини; розкрити суть понять «оксид», «основа», «кислота», «сіль»; розвивати вміння й навички розрізняти класи сполук за їх складом та формулами.
Очікувані результати: розрізняє формули оксидів, основ, кислот,солей; дає визначення поняття «оксиди», «основи», «кислоти», «солі».
Базові поняття: проста речовина, складна речовина, оксид, основа, кислота, сіль.
Методи і прийоми роботи: евристична бесіда, робота з опорною схемою та таблицею, «Мозковий штурм».
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, опорна схема, формули речовин (таблиця).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
- Організація класу (смайлик настрою).
Пропонуємо учням накреслити в зошиті смайлик, що відповідає настрою учня на початок уроку
- Аналіз контрольної роботи
Робота з класом над з’ясуванням типових помилок, індивідуальна робота над помилками.
- Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм».
- На які групи можна розподілити речовини? (органічні, неорганічні, прості, складні)
- На які дві групи поділяються речовини за складом? Наведіть приклади з навчальної таблиці 1. (Прості, складні. Учні називають і деякі пишуть на дошці).
- Прості речовини поділяються ще на дві групи. Які саме? (Метали й неметали.).
- Використовуючи періодичну систему розподіліть прості речовини, що написані на дошці на метали й неметали.
- Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, при однаковому якісному складі можуть мати різний кількісний).
- Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, під час опрацювання якої ви ознайомитеся не лише зі способами класифікації складних речовин, але й дізнаєтеся, як склад і будова речовин впливають на їхні властивості, способи одержання й застосування речовин. Із класифікацією органічних речовин ми познайомимося в 9 класі, а зараз поговоримо про неорганічні речовини.
- Вивчення нового матеріалу
1.Евристична бесіда.
Відомі сотні тисяч неорганічних сполук. Щоб простіше було орієнтуватись, їх розподіляють за різними ознаками на класи.
Класи сполук – це група речовин, що об’єднується за будь-якою спільною ознакою. За складом неорганічні сполуки поділяються на чотири класи: оксиди, основи, кислоти, солі (згадуємо якісний та кількісний склад речовин).
Ми зустрічалися з класом оксиди в процесі вивчення хімії. Унаслідок згоряння різних речовин у кисні утворюється продукт їх взаємодії — оксид (записуємо рівняння реакції). Отже невід’ємна частина будь-якого оксиду — Оксиген.
Поняття оксид формується учителем разом із учнями.
Оксиди — це складні речовини (сполуки), що складаються з атомів двох хімічних елементів, один із яких — Оксиген. ЕmOn (робота з таблицею).
Основи — це складні речовини (сполуки), що складаються з катіонів металічного елемента та гідроксид-аніонів –ОН- (згадуємо поняття йон). Me(OH)m (робота з таблицею).
Наприклад: Са(ОН)2, Mg(OH)2, NaOH, Fe(OH)3
Кислоти — це складні речовини (молекулярні сполуки), що складаються з атомів Гідрогену й кислотних залишків. (Гідроген у кислотах записується перед кислотним залишком). НnА або НmЕOn, де А або ЕOn — кислотний залишок (робота з таблицею). Частину молекули кислоти, сполучену з атомом (атомами) Гідрогену, називають кислотним залишком.
Наприклад: HNO3, H2SO4, Н3РO4, H2SO3
Солі – складні речовини (сполуки), що складаються з катіонів металічного елемента й аніонів кислотного залишку. МmАn або Мm(ЕOn)р, де А або ЕOn — кислотний залишок (робота з таблицею).
Наприклад: K2SO4, CuSO4, MgSO4
VІ. Узагальнення та систематизація знань (робота з таблицею 1)
1. Виберіть із п’ятого ряду таблиці формули оксидів.
2. Виберіть із колонки В усі формули основ.
3. Виберіть із восьмого ряду формули кислот.
4. Із колонки Г виберіть формули солей.
Пропонуємо накреслити в зошиті смайлик, що відповідає настрою учня
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати зміст конспекту, робота з таблицею №2 (за варіантами).
Навчальна таблиця 1
№ з/п
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
E
|
1
|
S
|
Ca(OH)2
|
K2SO4
|
Вr2
|
FeCl2
|
CO2
|
2
|
HNO3
|
Li
|
Ag2O
|
CuSO4
|
H2SO4
|
CaO
|
3
|
NaCl
|
Na2O
|
Sr(OH)2
|
Na2SiO3
|
Hg
|
NaOH
|
4
|
C4H10
|
H2SO3
|
Mg
|
FeCl3
|
C6H12O6
|
Al2O3
|
5
|
К2O
|
MgSO4
|
ZnO
|
BaCl2
|
FeS
|
SnO2
|
6
|
FeS2
|
Fe
|
BaSO3
|
C3H8
|
N2
|
LiOH
|
7
|
К3РO4
|
Cr2O3
|
P2O5
|
Cu(OH)2
|
Rb
|
SnF4
|
8
|
HI
|
NaCl
|
H2SO4
|
CO
|
KMnO4
|
H3PO4
|
9
|
Fe(OH)3
|
P
|
O2
|
PbS
|
Mg(OH)2
|
CaCO3
|
10
|
LiCl
|
K2ZnO2
|
Fe2O3
|
AgCl
|
N2O5
|
Cl2
|
Навчальна таблиця 2
№
|
В А Р І А Н Т И
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
1
|
CuCl2
|
CO2
|
SO2
|
H2S
|
Al2O3
|
NaBr
|
2
|
KOH
|
BaSO4
|
ZnCl2
|
Mg(OH)2
|
Zn(NO3)2
|
MgO
|
3
|
HBr
|
Ca(OH)2
|
HI
|
N2O5
|
MgCl2
|
HNO3
|
4
|
Zn(OH)2
|
HCl
|
NaOH
|
MgO
|
CaO
|
CO2
|
5
|
CaO
|
FeCl2
|
H2CO3
|
CaCl2
|
HF
|
ZnSO4
|
6
|
P2O5
|
H3PO4
|
CuO
|
Ba(OH)2
|
SO3
|
HgO
|
7
|
Hg(NO3)2
|
SiO2
|
MgSO4
|
NaNO3
|
KOH
|
HCl
|
8
|
Fe2O3
|
KNO3
|
Al(OH)3
|
KBr
|
H2SiO3
|
Ca(OH)2
|
9
|
H2SO4
|
Cu(OH)2
|
PbS
|
H2SO3
|
Fe(OH)3
|
K3PO4
|
10
|
AgCl
|
Li2O
|
Ag2O
|
Cu2O
|
H2SO4
|
Cr(OH)3
|
|