Тема. Оксиди, Оксиди в природі їх склад, назви. Класифікація оксидів.
Мета: формувати навички використання сучасної наукової номенклатури неорганічних сполук; розвивати навички складання формул оксидів; розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі оксидів; стимулювати пізнавальну активність учнів, розвивати їх творчі здібності.
Очікувані результати: розрізняє формули оксидів серед інших класів сполук; називає оксиди за сучасною українською номенклатурою; складає формули оксидів за назвою; розрізняє кислотні та основні оксиди; формулює висновки; оцінює значення оксидів.
Базові поняття: оксид, «несолетворний оксид», «солетворний оксид», «основний оксид», «кислотний оксид», «амфотерний оксид».
Методи і прийоми роботи: робота з опорною схемою, бесіда, розповідь вчителя, «Дерево знань» «Здивуй», «Виключи зайве», «Метод Прес».
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, зразки оксидів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перебіг уроку
І. Організація класу
Емоційне налаштування
Наша радість і щастя складаються з маленьких успіхів, перемог або просто усмішок, які дарують нам близькі. Поверніться один до одного й посміхніться. Давайте попрацюємо так, щоб наприкінці, прислухавшись до стану своєї душі, ви почули її спів.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Дерево знань» (робота з картками)
- Дайте визначення поняттю класифікація. (Класифікація – розподілення об’єктів (предметів, явищ) на групи або класи за певними ознаками)
- За якими ознаками класифікують неорганічні речовини? (За кількісним і якісним складом.
- Які речовини називаються складними?
- На які класи поділяють складні речовини? (Оксиди, Основи, Кислоти, Солі)
- Дайте визначення поняттю оксид (Оксиди — це складні речовини, що складаються з атомів двох хімічних елементів, один із яких — Оксиген).
- Дайте визначення поняттю основа (Основи — це складні речовини, що складаються з катіонів металічного елемента та гідроксид-аніонів ОН-).
- Дайте визначення поняттю кислота (Кислоти — це складні речовини, що складаються з атомів Гідрогену й кислотних залишків).
- Дайте визначення поняттю сіль (Солі – складні речовини, що складаються з катіонів металічного елемента й аніонів кислотного залишку).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
«Здивуй»
Марс забарвлений в червоний колір завдяки значному поширенню в грунті оксидів феруму. Наявність пилу в атмосфері надає небу Марса рожевий відтінок.
Карбон (ІІ) оксид (СО) — чадний газ, не має кольору і запаху. Утворюється при спалюванні будь-якої органічного сировини без надходження кисню або повітря. Отруйний газ. Поступаючи в кров і з’єднуючись з молекулою гемоглобіну, перешкоджає доставці кисню до тканин. При цьому виникають спазми судин, біль у скронях і потилиці голови, порушення в організмі, знижується імунітет. Людина втрачає свідомість і помирає.
Дорогоцінні камені – це різновиди оксидів: Рубін – алюміній оксид; Агат, аметист, гірський кришталь – силіцій (ІV) оксид.
Одна з найпоширеніших речовин на Землі є також оксидом. Ця речовина – вода.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Робота в групах
Клас об’єднаний у чотири групи; кожна група отримує однакові завдання.
Вправа 1 «Виключи зайве».
З набору об’єктів необхідно виключити зайвий, що не утворює з іншими однорідної групи.
SiO2; LiOH; CO2; N2O
ZnO; H2SO4; Al2O3; PbO
H2O; MgO; NaCI; ВаО
«Метод Прес» (перевірка виконаного).
2.Евристична бесіда.
- Як правильно дати назву оксидам?
Назви оксидів за сучасною українською номенклатурою є віддзеркаленням їх складу складаються за схемою :
назва елемента (валентність, якщо вона змінна) + оксид
Тривіальна назви – характер властивостей:
SiO2 – силіцій (ІV) оксид (пісок)
CO2 - карбон (ІV) оксид (вуглекислий газ)
N2O – нітроген (І) оксид («звеселяючий» газ)
Далі по ланцюжку учні дають назви оксидів, написані на дошці: цинк оксид,…...
3.Робота в групах (диференційоване завдання на вибір учня).
Вправа 2. Скласти хімічні формули речовин, що мають назви: кальцій оксид, купрум (ІІ) оксид, натрій оксид, ферум (ІІІ) оксид, фосфор (V) оксид.
або «Хімічні сходинки».
Скласти формули оксидів запропонованих елементів.
S (VІ)
N (ІV)
P (ІІІ)
Cа
Li
Взаємоперевірка ( групи обмінюються аркушами з виконаним завданням).
4.Евристична бесіда.
- Що спільного в складі всіх оксидів, написаних на дошці? (Наявність у складі атомів Оксигену).
- Чим відрізняються за складом ці оксиди? (Різний кількісний та якісний склад. Крім Оксигену до складу входить другий хімічний елемент, що може бути металічним або неметалічним).
- Розподіліть написані на дошці оксиди на оксиди металічних і оксиди неметалічних хімічних елементів.
У залежності від своїх властивостей оксиди діляться:
- солетворні;
- несолетворні.
- Як ви гадаєте, чим відрізнятимуться ці групи оксидів?
Несолетворними оксидами називаються такі оксиди, які не взаємодіють ні з кислотами, ні з лугами і не утворюють солі.
Солетворними називаються такі оксиди, які взаємодіють з кислотами або з основами і мають здатність утворювати сіль і воду.
У свою чергу солетворні оксиди діляться на основні, амфотерні і кислотні оксиди. Давайте з вами разом поглянемо на слайд.
* Утворення основних оксидів- характерне для лужних металічних елементів, Mg і лужноземельних металічних елементів, а також для елементів побічних підгруп (валентність І та ІІ, за виключенням Zn).
* Утворення амфотерних оксидів – для металічних елементів з валентністю ІІІ та ІV та Zn, Be.
* Утворення кислотних оксидів - для неметалічних елементів з валентністю ІІІ і вище і металічних елементів побічних підгруп (валентність V і вище).
* Утворення несолетворних оксидів - для неметалічних елементів з валентністю І і ІІ
Несолетворні
|
Солетворні
|
CO, N2O, NO
|
Основні
K2O, MgO, CuO
|
|
Амфотерні
Al2O3, ZnO, PbO
|
|
Кислотні
CO2, P2O5, Mn2O7
|
Основні оксиди – це оксиди, яким незалежно від того, взаємодіють вони з водою чи ні, відповідають основи.
Кислотні оксиди - це такі оксиди, яким незалежно від того, взаємодіють вони з водою чи ні, відповідають кислоти.
Амфотерні оксиди - це оксиди, що проявляють властивості й кислотних, і основних.
«Практична теорія» Учні розглядають зразки оксидів в запаяних ампулах, на яких написані формули оксидів та їх назви, розділяють їх на три групи:
Оксиди основні
|
Оксиди кислотні
|
Амфотерні оксиди
|
СаО, СuО, FeO, K2O
|
SiO2, P2O5, SO2
|
Al2O3, ZnO, Fe2O3
|
Оксиди є досить поширеними в природі сполуками. Вони зустрічаються у всіх трьох оболонках нашої планети. Назвіть найпоширеніші оксиди.
Оксиди відіграють важливу, хоча й двояку роль у житті людини. Вони утворюють на металах «оксидну плівку», яка захищає (алюміній та цинк оксид). Негашене вапно, яке використовують на будівництві – кальцій оксид. Пісок (силіцій (ІV) оксид) використовують для виготовлення скла, на будівництві. Карбон (ІV) оксид – суха крига, яку використовують для охолодження, у вогнегасниках, тощо.
5.Робота з підручником
Опрацювання питання «Поширеність оксидів у природі» (с.32).
V. Узагальнення та систематизація знань
«Хрестики- нулики».
SO3
|
K2O
|
Al2O3
|
CuO
|
CO2
|
CaO
|
CO
|
Na2O
|
SiO2
|
Дайте назву оксидам і класифікуйте (виграшний шлях – формули кислотних оксидів).
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати зміст § 5, виконати вправи №№ 46,49. с.33.
* З'ясуйте які 2 оксиди мають молярну масу 30 г/моль.
|