Тема. Основи, їх склад і назви. Класифікація основ
Мета: розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин; розвивати вміння порівнювати та систематизувати; сприяти розвитку творчого мислення комунікативних вмінь, грамотної хімічної мови.
Очікувані результати: розрізняє формули основ серед інших класів сполук; називає основи за сучасною українською номенклатурою; складає формули основ за назвою; класифікує основи за розчинністю; формулює висновки.
Базові поняття: основа, луг.
Методи і прийоми роботи: робота з опорною схемою, «Пароль», «Бумеранг», «Практична теорія».
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
І. Організація класу
«Пароль»
Учні вітаються з учителем, а сідають на своє місце лише згадавши і назвавши вголос будь-який термін з вивченої теми. (Наприклад: складна речовина, оксид, металічний елемент…)
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Бумеранг»
Учні ставлять запитання з вивченої теми та адресують його своєму однокласнику. Якщо відповідь невірна, то запитання повертається назад. Про правильність відповіді клас сигналізує зеленими або червоними картками. Учитель підводить підсумок роботи.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами вирушимо у мандрівку країною «Основи». Ваші зошити перетворяться на записні щоденники мандрівників, а підручники та картки будуть путівниками.
Користуючись путівниками, ви повинні будете записати у щоденниках мандрівників:
- визначення поняття «основа»;
- склад основ;
- назви основ;
- класифікацію основ.
ІV. Вивчення нового матеріалу
«Практична теорія»
Зразки основ КОH, NaOH, Ca(OH)2, Cu(OH)2(свіжоприготовлений), Al(OH)3
- Що спільного у формулах основ, які є на вашому столі? (Наявність йону −OH— гідроксильної групи і катіону металічного елементу).
- Який клас неорганічних сполук називається основами?
Основи — це складні речовини (сполуки), що складаються з катіонів металічного елемента та гідроксид-аніонів –ОН-
- Від чого залежить кількість гідроксильних груп в формулі основ? (Від валентності металічного елементу).
- Як можна в загальному вигляді записати формулу основ?
Me(OH)m, де m — валентність металічного елементу
- Яка валентність гідроксильної групи OH? (І)
Завдання 1. Запишіть формули основ та визначте валентність металічного елементу:
Cu(OH)2 KOH Al(OH)3 Cr(OH)3
Завдання 2. Складіть формули за валентністю:
Na(OH)Х Ba(OH)Х FeІІІ(OH)Х
- Як ми даємо назви оксидам?
- Запропонуйте як за аналогією дати назву основам?
Назви основ складаються за такою схемою:
назва металічного елементу (валентність, якщо вона змінна) + гідроксид
Завдання 3. Назвемо основи, які є на вашому столі, за сучасною українською номенклатурою та наведемо тривіальні назви цих речовин.
KOH - калій гідроксид (їдкий калі)
NaOH - натрій гідроксид (їдкий натр)
Ca(OH)2 - кальцій гідроксид (гашене вапно)
Cu(OH)2 – купрум (II) гідроксид
Завдання 4. Запишіть формули за назвою:
літій гідроксид, магній гідроксид, ферум (ІІ) гідроксид.
Розповідь учителя.
Один із способів класифікації основ ґрунтується на їх розчинності (робота з таблицею розчинності).
Основи
розчинні (луги) нерозчинні (малорозчинні)
Познайомимося з таблицею розчинності. У ній літерою «н» позначено нерозчинні речовини, «р» — розчинні, «м» — малорозчинні речовини.
ОСНОВА ⇆ ОКСИД
Для кожної основи існує відповідний оксид KOH ⇆ K2O
Завдання 5. Самостійно підберіть до формули основи відповідний оксид і назвіть його
LiOH, Ca(OH)2, CuOH, Al(OH)3
V. Узагальнення та систематизація знань
Наша подорож завершується. Щоб отримати квиток назад, потрібно виконати завдання (металічні елементи записані на дошці).
1.Складіть і назвіть формули основ, якщо до їх складу входять:
Rb, Ba, Sn(IІ), Zn.
2.Визначте розчинність
VI. Домашнє завдання
Опрацювати зміст § 6, виконати вправи №№ 56, 57 с.36.
**Творче завдання: скласти кросворд, головоломку, казку про основи.
|