Тема. Кислоти, їх склад, назви, класифікація, поширення у природі
Мета: розширити знання учнів про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот; ознайомити учнів із класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот; розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння визначати та класифікувати кислоти, давати назви кислотам; розвивати інтелектуальну культуру учня; виховувати науковий світогляд, вміння брати відповідальність за прийняте рішення.
Очікувані результати: розрізняє формули кислот серед інших класів сполук; називає кислоти за сучасною українською номенклатурою; класифікує кислоти за складом, основністю; визначає валентність кислотного залишку; формулює висновки.
Базові поняття: кислота, кислотний залишок, безоксигенові та оксигеновмісні кислоти, основність кислот.
Методи і прийоми роботи: робота з підручником, розповідь вчителя, демонстраційний експеримент, «Знайди місце», метод "Мікрофон", робота з таблицею.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки кислот, аркуші паперу, фломастери.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перебіг уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
„Класифікація”, або „Знайди місце”
NaOH, Al2O3, MgO, H2SO4
а) оксиди б) кислоти в) основи г) солі
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Продовжуємо мандрівку дивною та загадковою країною Хімія. Ми вже зробили перші кроки, щоб проникнути в її таємниці. Сьогодні ми познайомимося ще з одним класом неорганічних сполук, назву якого ви довідаєтеся, якщо виконаєте завдання „Дешифрувальник”.
До кожного типу хімічних реакцій потрібно підібрати рівняння реакції, наведене в таблиці 1. У відповідній графі підкресліть літеру, і якщо ви правильно відповісте, то визначите клас неорганічних речовин, який ми з вами будемо вивчати.
Таблиця 1
Рівняння реакцій
|
|
Реакції
|
|
сполучення
|
розкладу
|
заміщення
|
СаС03=СаО + С02
|
м
|
к
|
а
|
2Na + Cl2=2NaCl
|
и
|
ю
|
н
|
Zn + H2S04=ZnS04 + Н2
|
є
|
р
|
с
|
2Н2+02=2Н20
|
л
|
д
|
ю
|
Cu(OH)2=CuO+H20
|
ф
|
о
|
х
|
WO3 + 3H2=W+ 3H2O
|
б
|
в
|
т
|
2Ca + 02=2CaO
|
и
|
г
|
ж
|
Так, ви правильно визначили. Це – кислоти.
Учитель пропонує учням сформулювати мету уроку самостійно.
IV. Вивчення нового матеріалу
Отже, ви отримали перепустку для подорожі на «Хімічному експресі” країною «Кислоти». Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка буде мати свою теоретичну інформацію та практичні завдання.
- Зупинка «Понятійна».
- Які асоціації викликає у вас слово „кислота”? (лимон, кислий)
Евристична бесіда. З представниками класу кислот ви знайомі з дитинства. Коли їсте зелене яблуко, який смак відчуваєте? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Коли їсте лимон, він на смак який? (Кислий). Кислого смаку надає лимонна кислота. П'єте кефір, і він на смак... , тому що в ньому міститься молочна кислота, їсте щавель, і він.... через щавлеву кислоту.
Ми з вами можемо навести багато таких прикладів з власного досвіду. Кислоти входять до складу фруктів, овочів, щавлю, шлункового соку. Всі вони поділяються на неорганічні та органічні кислоти. У 8 класі ми ознайомимося з неорганічними кислотами.
Завдання 1: Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття „кислота”.
Кислоти – це сполука, молекула якої містить один чи кілька атомів Гідрогену, здатних під час хімічних реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента.
Завдання 2: Як можна в загальному вигляді записати формулу кислоти?
Нn А або Нm ЕOn, де А або ЕOn — кислотний залишок
Частину молекули кислоти, сполучену з атомом (атомами) Гідрогену, називають кислотним залишком.
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену (n) у кислоті.
Перед вами таблиця. Заповніть її до кінця, запишіть формули кислотних залишків та їх валентність.
Робота з таблицею
№ з/п
|
Хімічна формула
|
Кислотний
залишок
|
Валентність
|
Назва кислоти
|
1.
|
HCl
|
Cl
|
I
|
Хлоридна, соляна
|
2.
|
HI
|
|
I
|
Іодидна, йодоводнева
|
3.
|
HBr
|
|
|
Бромідна
|
4.
|
H2S
|
|
|
Сульфідна, сірководнева
|
5.
|
H2SО4
|
SО4
|
ІІ
|
Сульфатна, сірчана
|
6.
|
H2SО3
|
|
ІІ
|
Сульфітна, сірчиста
|
7.
|
HNО3
|
NО3
|
|
Нітратна, азотна
|
8.
|
HNО2
|
|
|
Нітритна, азотиста
|
9.
|
H3РО4
|
|
|
Ортофосфатна
|
10.
|
H2SiО3
|
|
|
Силікатна
|
11.
|
H2CО3
|
|
|
Карбонатна, вугільна
|
- Зупинка „Номенклатурна”.
- Хто знає, що означає назва зупинки? (номенклатура – порядок складання, написання та читання назв речовин).
В ході пояснення та обговорення учні заповнюють таблицю.
Формула
|
Назва за номенклатурою
|
Тривіальна назва
|
Назва
кислотного залишку
|
НF
|
Флуоридна
|
Флуороводнева, плавікова
|
Флуорид
|
HCI
|
Хлоридна
|
Хлорводнева, соляна
|
Хлорид
|
HI
|
Іодидна
|
Іодоводнева
|
Іодид
|
HBr
|
Бромідна
|
Бромводнева
|
Бромід
|
HCN
|
Ціанідна
|
Ціановоднева
|
Ціанід
|
H2S
|
Сульфідна
|
Сірководнева
|
Сульфід
|
H2SO4
|
Сульфатна
|
Сірчана
|
Сульфат
|
H2SO3
|
сульфідна
|
Сірчіста
|
Сульфіт
|
HNO3
|
Нітратна
|
Азотиста
|
Нітрат
|
HNO2
|
Нітрітна
|
Азотиста
|
Нітріт
|
H2CO3
|
Кабонатна
|
Вугільна
|
Карбонат
|
H2SiO3
|
Силікатна
|
Кремнієва
|
Силікат
|
H3PO4
|
Ортофосфатна
|
Ортофосфорна
|
Ортофосфат
|
H PO3
|
Метафосфатна
|
Метафосфорна
|
Метафосфат
|
- Зупинка „Інформаційна”.
Розповідь учителя.
Сучасні назви кислот — сульфатна, фосфорна, карбонова — вперше були запропоновані французькими хіміками Лавуазье, Бертолле, Фуркуаї де Морво.
У 1792 р. Лавуазье у своїй доповіді Паризькій академії наук від імені всіх хіміків сказав: «Для назв різних кислот ми завжди брали похідне від позначень вихідного елемента. Так, кислоту, отриману із сірки, ми назвали сульфатною кислотою замість купоросної, з вугілля — карбонатною замість повітряної». А в Росії ці назви стали використовувати лише через 100 років. Хоча ще довгий час обговорювалося питання про назви: вчені намагалися дати такі назви, щоб сполучення слів нагадували російські прізвища й по-батькові. Наприклад, для хлоридної кислоти пропонувалося – „водень хлорович”, а для сульфатної – „водень сіркович чотирикислов”. Сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків, це необхідно пам’ятати, щоб добре засвоїти назви солей.
- Зупинка „Класифікувальна”.
- Назвіть риси подібності та відмінності цих кислот? (за якісним складом – наявність Оксигену)
НС1 HNO3
H2S H3PO4
НВг H2S04
Подивимося на наступні групи кислот. Що було взято за основу для цієї класифікації? ( кількісний склад - різна кількість атомів Гідрогену).
HN03 H2S H3Р03
HCl H2SO4
НВr Н2CO3
Складаємо схему класифікації кислот:
КИСЛОТИ
За складом За кількістю атомів Гідрогену
Оксигеновмісні Одноосновні
Безоксигенові Двоосновні
Трьохосновні
Завдання. Прокласифікуйте дані кислоти: H2S, HCl, H2SO4, HNO3, H2CO3, H2SO3, HBr, H3PO4
V. Узагальнення та систематизація знань
«Впізнай». З наведеного переліку формул виписати формули кислот: СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.
«Хто зайвий?». У кожному ряді знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили.
1) H2S, Н2СО3, Н3РО4, H2S04, H2SO3.
2) HN03, HCl, HBr, HI, HF.
3) H2SО4, HNO3, HBr, H2SО3, H2Si03.
«Хрестики – нулики». Знайти правильну відповідь.
HBr
|
HCl
|
HI
|
H2SО4
|
Н3РО4
|
HNО3
|
H2S
|
H2SiО3
|
H2CО3
|
HBr,HCl,HI – одноосновні кислоти.
Наш «Хімічний експрес» їде в депо на відпочинок. Ви повинні підвести підсумки своєї діяльності («Мікрофон»).
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати зміст § 7, виконати вправи №№ 63 - 65 с.43.
Вивчити формули й назви кислот.
*Підготувати повідомлення „Кислоти в природі”.
|