Тема. Солі, їх склад, назви. Поширення солей у природі та їхнє практичне значення
Мета: розширити знання про класифікацію неорганічних сполук на прикладі солей; сформувати поняття про середні солі, ознайомити учнів із складом середніх солей; розвивати навички складати формули солей за їх назвами; виховувати творчий підхід до навчання, колективізм.
Очікувані результати: розрізняє формули солей серед інших класів сполук; називає солі за сучасною українською номенклатурою; складає формули солей; формулює висновки.
Методи і прийоми роботи: бесіда, розповідь, «хімічне лото», «пасьянс».
Обладнання: роздатковий дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
І Організаційний момент
Емоційне налаштування.
Усе, що створено людиною на землі, - створено завдяки любові та в ім’я її. Психологи говорять, що любов із першого погляду – це хімічна реакція в організмі людини. Хто знає, народна мудрість: «Хочеш бути щасливим – не будь лінивим…». Хотілося б, можливо, хтось із вас колись розкриє її сутність. Звичайно ж, завдяки сумлінній праці на уроках хімії. А девізом сьогоднішнього уроку буде щоб ви почувалися на уроці щасливими, тож не будемо лінуватися!
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
«Хімічне лото»
Діти, допоможіть недосвідченому учневі розташувати хімічні речовини відповідно класу неорганічних сполук.
«Хімічне асорті»
На ваших столах знаходяться формули речовин. Я буду називати одну з ознак, а ви показуватиме формулу речовини.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
«Що знаходиться у коробці?».
У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим. Обійтися без неї неможливо. Металургія, кераміка, шкіряне взуття, с/г, медицина…(Кухонна сіль)
Солі – дуже важливі речовини, входять до складу живих організмів, це мінеральні добрива, корисні копалини тощо. Без солі неможлива нормальна життєдіяльність людини і тварин. Вона входить до складу крові, необхідна для утворення у шлунковому соці соляної кислоти. Між іншим, щоденно кожен із нас з’їдає 15 – 18г солі. Ось і виходить, що удвох пуд солі можна з’їсти за рік.
Давайте пригадаємо народні вислови про цю речовину.
- Щоби людину пізнати, треба з нею пуд солі з’їсти.
- Солі нема, так і слова нема.
- Хліб-сіль їж та правду ріж.
Про сіль згадується у чумацьких піснях, легенд, казках.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Під час вивчення теми учні роблять позначки олівцем:
V – знав раніше;
+ – дізнався нове;
? – не зрозумів;
± – хотів би уточнити.
Відповідно до цих позначок відбуватиметься обговорення нового матеріалу.
З першого погляду може здатися, що солі дістали назву через солоний смак. Чи насправді це так?
- Робота з текстом, колективне обговорення
Насправді солоною є лише NаСL; солі Берилію - солодкі, Магнію – гіркі, СаСО3 – без смаку. Здебільшого солі мають змішаний смак – солодко-кислий, солоно-гіркий (Правила з БЖД).
«Доповніть речення».
Солі – це….(Солі – це складні речовини (сполуки), що складаються з катіонів металічного елемента й аніонів кислотного залишку).
- Як можна в загальному вигляді записати формулу солі?
МmАn або Мm(ЕOn)р, де А або ЕOn — кислотний залишок
- Розповідь учителя
Назви солей: назва металічного елемента (валентність, якщо вона змінна) + назва кислотного залишку.
Наприклад, ВаСІ2 – Барій хлорид
FеСІ3 – Ферум (ІІІ) хлорид
Дайте назву солям (усно, ланцюжком за таблицею).
За назвою скласти формулу солі:
Магній сульфат МgІІSО4ІІ
Ферум (ІІ) нітрат FeІІ(NO3)2І
«Пасьянс». Учні отримують картки та складають можливі формули солей дають їм назви (діти виходять до дошки пояснюють відповідь).
Са2+ Сr3+ Ва2+
СІ- NО3-
- Робота з текстом підручника, колективне обговорення
Поширення солей у природі та їхнє практичне значення (перегляд відеофільму).
Легенди про Соляну, Кам’яну та Ікряну балки (розповідь дітей).
Соляна балка названа так завдяки великій кількості в ній кам’яної солі. За легендою, коли чумаки везли сіль із Сивашу, на них учинили напад розбійники, бажаючи багатої наживи. Чумаків побили, а сіль розсипали, не знайшовши коштовностей.
Кам’яна балка названа так завдяки великій кількості каміння, особливо мармуру СаСО3. Вважають, що раніше тут була велика ріка, яка й розкидала каміння навкруги.
Ікряна балка названа за легендою так тому, що коли козаки везли засолену ікру з берегів Азовського моря, на них учинили напад степові кочівники. Тривалою була битва. Під час сутички багато діжок було розтрощено, і місцеві мешканці ходили до балки збирати солону ікру.
V. Узагальнення та систематизація знань
Тестова робота.
1. Виберіть формулу солі:
А. СаСО3; Б. НСL; В. SO3; Г. ВаО.
2. Виберіть формулу солі, що відповідає назві Натрій хлорид:
А. NаСL; Б. КСL; В. HCL; Г. NaF.
3. Виберіть формулу розчинної солі:
А. СаСО3; Б.КСL; В.СuS; Г.ВаСО3
4. Виберіть солі сульфати:
А.СаСО3; Б.К2SO4;В.СuS;Г.ВаSО4
5. Установіть відповідність між формулами речовин та їх назвами
А.СuСО3 1. Калій хлорид
Б.KСL 2. Алюміній сульфід
В.AL2S3 3. Купрум (ІІ) карбонат
Г.ВаСL2 4. Барій хлорид
5. Алюміній сульфат.
« Знайди помилку».
Алюміній карбонат АІ2СО3
Ферум (ІІ) ортофосфат Fе2РО4
Магній нітрат Мg(NО3)2
Калій сульфат К2SО3
Барій нітрит ВаNO3
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати зміст § 8, виконати вправи №№ 73 - 75 с.47 – 48.
* Проаналізуйте склад мінеральної води та її цілющі властивості.
* Розв’яжіть задачу.
Прекрасні перли, мармурової статуї черепашник утворені із солі, склад якої: 40% Кальцію, 12% Карбону та 48% Оксигену. Крейда має той самий склад. Виведіть формулу солі.
|