Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»
Мета: повторити і закріпити знання учнів про склад, назви, класифікацію оксидів, основ, кислот і солей; розвивати вміння й навички розрізняти класи сполук за їх складом, складати формули сполук, називати їх, класифікувати; розвивати логічне мислення, кмітливість, уміння працювати в групах; вдосконалювати навики самостійної і пошукової діяльності; формувати інтерес до вивчення хімії.
Очікувані результати: розрізняє формули оксидів, основ, кислот,солей за складом; дає визначення поняття «оксид», «основа», «кислота», «сіль»; називає оксиди, кислоти, основи і солі за сучасною українською номенклатурою;
Методи і прийоми роботи: евристична бесіда, робота з опорною схемою та таблицею, «Хімічне лото», «Піраміда».
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, дидактичний матеріал, опорна схема, формули речовин (таблиця), мультимедіа.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Перебіг уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Розминка.
Уміння знаходити загальне та помічати відмінності нам знадобиться на сьогоднішньому уроці. Переконайтеся в цьому самі. (слова записані на дошці)
В
|
И
|
В
|
Ч
|
*
|
*
|
*
|
|
|
М
|
І
|
Р
|
К
|
У
|
В
|
*
|
*
|
*
|
А
|
Н
|
А
|
Л
|
І
|
З
|
У
|
В
|
*
|
*
|
*
|
(Відповідь: вивчати, міркувати, аналізувати.)
Отже, якою буде мета нашого уроку. (повторити основні поняття, удосконалити вміння розрізняти та класифікувати сполуки за певними ознаками, узагальнити та систематизувати знання тощо).
ІІІ. Повторення й узагальнення окремих фактів Клас об’єднаний у групи.
Розповідь учителя. Протягом уроку, ми будемо виконувати різні завдання. За кожне завдання ви повинні будете внести певну кількість балів у ваш листок оцінювань. Зверніть увагу, що в кожному завданні будуть запитання, за які ви зможете отримати додаткові бали.
Листок оцінювання _________________________________
|
«Схема»
|
«Хімічне лото»
|
«Піраміда»
|
«Тести»
|
«Так ні»
|
Всього
|
Кількість балів
|
|
|
|
|
|
|
Додаткові бали
|
|
|
|
|
|
|
Ви пройшли певний етап у дослідженні складу та класифікації речовин, навчилися виділяти спільні та відмінні ознаки досліджуваних об’єктів. Такі вміння можна розвивати, виконуючи спеціальні вправи (робота з схемою " Класифікація неорганічних речовин".
Запитання:
- За якими ознаками і на які групи ми поділяли неорганічні речовини? (На прості й складні за складом).
- Які речовини називаються простими та на які групи вони поділяються, за якою ознакою? (Прості речовини складаються з атомів одного хімічного елемента. Групи за складом: метали й неметали).
- Які речовини називаються складними на які класи вони поділяються, за якою ознакою? (Складні речовини – це речовини, що містять у своєму складі атоми різних хімічних елементів. Класи за якісним складом: оксиди, кислоти, основи, солі).
- Що таке оксиди? На які групи вони поділяються, за якою ознакою? (Оксиди – це складні речовини, що складаються з двох хімічних елементів один з яких Оксиген. Групи за якісним складом: несолетворні та солетворні: основні, кислотні, амфотерні).
- Які сполуки називають основами? За якою ознакою вони поділяються на групи? (Основи – складні речовини, в яких катіони металічних елементів сполучені з однією або кількома гідроксильними групами. За розчинністю у воді: розчинні (луги) і нерозчинні).
- Дайте визначення кислотам. Який склад вони мають? На які групи вони поділяються? (Кислоти – це складні речовини, які містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на катіони металічних елемент і кислотні залишки. Поділяються за складом на оксигеновмісні і безоксигенові; за основністю одноосновні та багатоосновні).
- Дайте визначення поняттю солі. (Солі – це складні речовини, утворені катіонами металічного елемента та аніонами кислотного залишку)
ІV. Повторення й узагальнення понять і засвоєння системи знань
Вправа1 «Хімічне лото» (додаток 1)
Додаткові запитання ( в залежності від перебігу уроку).
Назвіть речовину, формула якої – Fе2О3.
Що спільного є у складі солей і кислот?
До якого класу речовин належить вода?
Назвіть речовину, що утвориться в результаті взаємодії магнію з киснем.
Яку формулу має Калій гідроксид?
Назвіть речовину, формула якої – NO2
Що спільного є у складі основ і солей?
До якого класу речовин відносять вуглекислий газ?
Яку формулу має натрій ортофосфат?
Назвіть речовину, формула якої – SO3.
До якого класу речовин відносять крейду?
Назвіть речовину, що утвориться в результаті взаємодії сірки з киснем?
Яку формулу має калій силікат?
Вправа 2 «Піраміда»
Скласти можливі формули речовин, використовуючи складові, дати їм назви, класифікувати. Оцінюється кількість і якість (групи по класам).
|
Lі
|
|
|
|
|
Al
|
Cu
|
SO4
|
OН
|
Mg
|
H
|
CO3
|
Cl
|
Zn
|
O
|
NО3
|
S
|
Вправа 3 Тестові завдання на інтерактивній дошці.
Під час відповіді учні використовують Метод «Прес»
1. У заданому переліку знаків хімічних елементів Fe, Al, Cu, S, C, Ag більше хімічних знаків:
а) металічних елементів
б) неметалічних елементів
2. Знайдіть формулу ортофо кислоти:
а) H2SiO3
б) HNO3
в) HCl
г) H3PO4
3. Яка з перерахованих речовин є сіллю назвіть її?
а) H2S
б) H2SO4
в) NaCl
г) Ba(OH)2
4. В який ряд сполук не ввійшли формули кислот клаcифікуйте назвіть сполуки:
а) CO2, CaCO3, HCl
б) H2S, Cu(NO3)2, BaO
в) NaOH, K2O, HNO3, HgO
г) Ba(OH)2, Fe(OH)3, ZnO, FeS
5. Випишіть формулу манган(VII) оксиду:
а). МnO2
б). Mn2O7
в). Mn2O3
г). MnO3
6. Визначте валентність кислотного залишку в сполуці Ca(NO3)2:
а) 1
б) 2
в) 3
7. З даного переліку випишіть формули двохосновних кислот, назвіть їх:
а) HBr
б) H2CO3
в) H2SO4
г) H3PO4
8. Складіть умову до скороченого запису, і розв’яжіть задачу(за наявності часу).
Дано NaCl
Знайти
w (Na) - ?
w (Cl) - ? Відповідь: w (Cl) = 61%, w (Na) = 39%.
Вправа 4 «Так чи ні». (Якщо ви згодні з твердженням – підніміть праву руку, якщо ні – покладіть руки на парту долонями вниз).
1. До складу оксидів входить гідроксильна група. (-)
2. При взаємодії неметалів з киснем утворюються основні оксиди. (-)
3. Оксиди – бінарні сполуки, до складу яких обов’язково входить елемент Оксиген. (+)
4. Сульфатна кислота є Оксигеновмісною кислотою. (+)
5. Сульфур (ІV) оксиду відповідає сульфатна кислота. (-)
6. При взаємодії неметалів з киснем утворюються кислотні оксиди. (+)
7. Сульфідна кислота має формулу – H2SO3. (-)
8. Солі – сполуки, що містять атоми Гідрогену і кислотного залишку. (-)
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
Визначаємо найактивнішу групу.
Виступають лідери груп (про роботу учасників груп).
Чи сподобався вам наш урок?
Що запам’яталося найбільше?
Який настрій у вас на кінець уроку?
Сьогодні ми пересвідчились, що разом можна вирішити навіть серйозні проблеми, а знання дають можливість досягти вершин успіху.
Бажаю вам наполегливості і вагомих досягнень у вивченні дивовижної науки Хімії! Дякую вам всім за співпрацю.
VІ. Домашнє завдання
Повторити зміст §§ 5-8
|