Одними зі стратегічних завдань Державного стандарту освіти, Державної національної програми «Освіта України XXI ст.» є створення передумов для розвитку здібностей, формування готовності та здатності молоді до самоосвіти і саморозвитку.
Першочергове завдання школи — виховання відповідальної особистості, яка вміє використовувати здобуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, критичного аналізу подій, що відбуваються, прийняття зважених рішень.
Один зі шляхів вирішення цієї проблеми — використання технології «Розвиток критичного мислення»: формування у школярів уміння критично мислити та перетворювати інформацію на важливі ідеї, які можна потім використати на практиці.
Ознаки критичного мислення:
• уміння оволодівати інформацією, критично осмислювати та застосовувати її;
• самостійне формулювання ідеї;
• оцінка ситуації незалежно від інших;
• інформація — вихідний, а не кінцевий пункт;
• чітка постановка проблеми та переконлива аргументація;
• критичне мислення — соціальне мислення.
Використовуючи хімічні казки, учні можуть:
• виконати завдання на встановлення зв’язків між окремими поняттями, що характеризують певні об’єкти складанням кластера (гронуванням);
• осмислити спільні (характерні для всіх об’єктів) та відмінні ознаки явищ, процесів, властивостей речовин, застосовуючи діаграму Ейлера-Венна;
• виокремити головне у змісті складанням сенкана «П’ятирядок»;
• зробити висновок щодо суті знань та вмінь їх оцінювати, виконуючи вправу «Про що? + Що? + Як? + + Навіщо?».
Казка з життя електронів
Жили-були речовини. З одними вони товаришували, а з іншими сперечалися. Світ змінювався, але атоми залишалися відносно стабільними.
У королівстві речовин кожен атом мав певний статус, ступінь окиснення, місце у періодичній системі хімічних елементів. Тому коли між речовинами траплялися бійки, які ми називаємо реакціями, чи взаємодіями, суди їх швидко вирішували.
У атома-винуватця колотнечі суддя постановляв забирати його невиховані електрони. При цьому підсудний віддавав електрони й називався відновником. Таким чином, статус (ступінь окиснення) атома збільшувався. Тому його оісиснювали на виправних роботах, тобто з ним відбувався процес окиснення.
А постраждалий, якому присвоювалося почесне звання окисника, одержував електрони на виховання. При цьому статус (ступінь окиснення) його зменшувався. Тому його положення відновлювали, і, таким чином, відбувався процес відновлення.
При цьому завжди дотримувалися правила: якщо електрони відновника не могли комфортно розміститися у комірках окисника, участь у вихованні брали їх рідні, адже кількість відданих і прийнятих електронів мала бути однаковою, тобто збалансованою. Цей процес назвали окисно-відновними реакціями, в результаті яких одні атоми віддають, а інші приймають електрони. Отже, окисно-відновні реакції — це процес перенесення електронів.
Завдання.
1. Складіть кластер «Окисно-відновні реакції» (схема 1).
|