Жоден наставник не повинен забувати, що його найголовніший обов'язок полягає в привчанні вихованців до розумової праці і що цей обов'язок більш важливий, ніж передача самого предмета.
К.Д. Ушинський
Василь Олександрович Сухомлинський казав: «Ніщо так не пригнічує дитину, як усвідомлення безперспективності: «Я ні на що не здатний». Зневіра, пригніченість — ці почуття позначаються на всій розумовій праці школяра, мозок його ніби ціпеніє. Майстерність учителя полягає у тому, щоб розкрити сили і можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці».
Кожен учитель стикається з такими проблемами у своїй повсякденній діяльності й намагається знайти шляхи їх вирішення. Я теж шукаю свій шлях. Вивчаю досвід колег, читаю методичну літературу. Щось припадає до душі, а з чимось не погоджуюсь. Так народжується власний урок. Інтерактивний підхід я реалізую шляхом постійного спілкування з учнями, створенням проблемних ситуацій на уроках, намагаюсь розвивати ініціативу учнів. Практикую різні форми навчальної діяльності, вчу дітей думати, не боятися помилок, використовую систему їх виправлення пропоную колегам шляхи впровадження інтерактивних методів на різних етапах вивчення хімії.
Створення інноваційної педагогічної системи — справа не одного дня. Вона потребує спеціальних досліджень, координації зусиль педагогів, методистів, дидактиків, психологів, а також складної, справді творчої праці вчителів-практиків. Головною метою сучасної освіти є створення оптимальних умов для розвитку індивідуальних здібностей кожного школяра.
Для створення таких умов учителю слід відмовитися від авторитаризму й за основу своєї діяльності взяти методику інтерактивного навчання, що в перекладі з англійської означає «взаємно діяти». Навчальний процес при цьому будується на принципах гуманізації, демократизації, диференціації та індивідуалізації. Стосунки між учителем і учнем стають суб'єкт-суб'єктними й обидва учасники є рівноправними в навчальному процесі, котрі усвідомлюють, розуміють та узгоджують свої дії.
Інтерактивне навчання виявляється у співнавчанні та взаємонавчанні, результатом якого є встановлення взаєморозуміння між учнями в класному колективі. На таких уроках формуються вміння приймати виважені рішення, колективно вирішувати проблему; бажання виконувати творчі завдання, розширювати спілкування з іншими людьми.
Ігрові технології навчання
У сучасній школі гру з метою активізації та інтенсифікації навчального процесу використовують як на уроці, так і в позаурочний час. Навчальна гра передбачає ігрове моделювання подій та явищ, що вивчаються, вона також має чітко поставлену мету навчання і відповідний меті результат.
Загальними ознаками гри є:
• умовний характер;
• добровільна участь;
• обмеженість часовими І просторовими рамками;
• невизначеність розвитку та результатів;
• фіксованість ігрових дій системою правил і обов'язків;
• зацікавленість грою, що активізує інтелектуальні, духовні та фізичні сили людини (Й.Гейзенга).
Функції навчальної гри:
• розширює кругозір;
• учні використовують знання, вміння і навички на практиці;
• розвиває пам’ять, мислення, увагу, фантазію, уяву, творчі здібності тощо.
Ігри виховують самостійність, формують певні естетичні та світоглядні позиції, співробітництво, комунікабельність.
Дидактична гра сприяє підвищенню рівня культури учня. Серед ігор, що використовують учителі, переважають кросворди, чайнворди, вікторини (О.Пруцакова). Однак, підвищуючи рівень знань учнів, вони не впливають на їхні ціннісні орієнтації, свідомість. Водночас існує багато ігор, розроблених як зарубіжними, так і вітчизняними педагогами, спрямованих на формування системного мислення, свідомості та ціннісних орієнтацій, природоохоронної діяльності.
Єдиного погляду на статус гри в навчанні немає. Деякі вчені вважають її методом навчання, інші — засобом навчання або навіть формою навчання. У будь-якому випадку гра стимулює пізнавальну активність учнів.
У дидактиці немає єдиної класифікації навчальних ігор.
У навчальному процесі використовують різні варіанти гри. За методикою проведення, дидактичною метою та шляхами її досягнення , ігри поділяються на імітаційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання, ігри-драматизації.
Імітаційні ігри на заняттях зображують діяльність якоїсь організації, підприємства чи установи (наприклад, ділова нарада, збори, співбесіда). Сценарій такої гри описує сюжет, імітуючи процеси та об'єкти.
Рольові ігри — такі, де виробляються дії, тактика поведінки, виконання функцій конкретної особи. Тут розробляється сюжет-п'єса, між учнями розподіляються ролі з обов'язковим змістом.
Операційні ігри спрямовані на виконання конкретних операцій. Моделюється відповідний робочий процес, гра проводиться в умовах, що імітують реальні.
За дидактичною метою ігри поділяються на актуалізуючі, формуючі, узагальнюючі, тренінгові, контрольно-корекційні. За характером педагогічного процесу — пізнавальні, виховні, розвивальні, репродуктивні, продуктивні, творчі, діагностичні, профорієнтаційні тощо. За формою взаємодії учасників — індивідуальні, групові, змагальні, компромісні, конфліктні. За рівнем проблемності — проблемні, непроблемні (Г.Селевко).
Етапи підготовки та проведення навчальної гри
Підготовчий етап. Розробляється сценарій, план гри, даються консультації, інструкції, пакети матеріалів учням-учасникам, готується матеріальне забезпечення.
Етап проведення гри. Залежно від типу вводяться різні рольові позиції гравців: організатор, координатор, критик, тренер, ініціатор, проблематизатор, консерватор тощо. Практикується групова робота над завданнями, міжгрупові дискусії.
Етап аналізу, обговорення та оцінки результатів гри. Тут виступають експерти, учні обмінюються думками. Учитель підсумовує досягнуті результати, відмічає помилки.
Гравці мають максимальну свободу . Ефективність гри значною мірою залежить від низки факторів, серед яких найголовнішими є такі:
• чітко продумана мета;
• здійснення мотивації ігрової діяльності;
• чітка організація підготовки, проведення і підбиття підсумків;
• постановка пізнавальних і проблемних запитань у процесі гри;
• залучення всіх учнів класу;
• тривалість не більше однієї навчальної години.
У практиці використовую дидактичні ігри у комбінації із традиційними формами організації навчання. Зазвичай складний для розуміння матеріал викладаю звичайними методами (розповідь, лекція, проблемний виклад тощо), а менш складний, який учні можуть опанувати самостійно, але для цього їм потрібний додатковий стимул, вивчаємо у формі гри. Як правило, закріплення, узагальнення та перевірка засвоєння матеріалу часто проводжу за ігровими технологіями.
Розглядаючи навчання як складну пізнавальну діяльність, що проходить шлях від незнання до знання, не слід забувати, що успіх значною мірою залежить від невимушеності у сприйнятті. Саме таку атмосферу і створюю за допомогою ігрового навчання — однієї із форм активного пізнання. Гра дає можливість:
• пробудити інтерес до природних об'єктів і явищ;
• відкрити новий світ вражень;
• пізнати природу через самостійні відкриття;
• розвинути творче мислення, а через нього вміння прогнозувати ситуацію;
• викликати позитивні емоції.
Організація інтерактивного навчання передбачає використання методів, які дають змогу створити ситуації пошуку, ризику, сумніву, успіху, протиріччя, переконання, співпереживання, задоволення чи смутку, аналізу та самооцінки своїх дій. Одним із засобів створення таких ситуацій є введення дидактичних ігор, які збуджують думку і стимулюють творчу ініціативу. Крім основної дидактичної, ігрова модель навчання має на меті:
• надання учням можливості самовизначитися;
• розвиток творчої уяви;
• формування навичок співпраці;
• використання можливості вільно висловлювати власну думку, зайняти певну позицію.
Характерною ознакою гри є створення умов, не властивих традиційному навчанню. Надаючи учням свободу інтелектуальної діяльності, досвідчений учитель підводить їх до створення проблемних ситуацій, пошуку шляхів розв'язання через уміло організовану пошуково-дослідницьку самостійну роботу.
У практиці навчання хімії за інтерактивними методами учні вчаться:
• чітко висловлювати свою або колективну думку, регламентуючи при цьому час;
• обговорювати проблему та підбивати підсумки;
• акумулювати ідеї за короткий проміжок часу;
• займати чітку позицію;
• обґрунтовувати свою відповідь;
• аналізувати випадок, ситуацію;
• дотримуватися толерантності під час дискусії;
• оцінювати вчинок, діяльність, викладаючи аргументи обвинувачення чи захисту.
Спілкування з учителями різних кваліфікаційних категорій на курсах підвищення кваліфікації вчителів хімії та біології переконало мене, що інтерактивне навчання заохочує учнів до оволодіння основами хімічних знань, посилює їх ініціативу, сприяє роботі з науково-популярною літературою, у доступнішій формі інтегрує знання з природничих дисциплін.
Дослідження педагогічної науки довели, що учні запам’ятовують лише 20 % матеріалу, поданого вербально. Якщо ж педагоги застосовують відео- та аудіозаписи, цей відсоток зростає до 45 %. Максимум запам’ятовування досягається в процесі дискусій та ігор і становить 75 %.
Логіка навчальної діяльності полягає в тому, що справу слід виконати незалежно від того, хоче цього учень чи ні . Але часто в процесі навчання ця категоричність змінюється завдяки інтересу до навчальної діяльності і, що найважливіше, компоненти творчої навчальної діяльності присутні саме у грі, а необхідне для гри міститься у сфері навчальної діяльності. Отже, з’являється бажання об’єднати два види діяльності — навчання та гру, що дає поштовх для творчого розвитку учнів.
Гра тільки зовні здається безтурботним заняттям. Насправді ж вимагає від гравця максимуму енергії та розуму. Гра викликає задоволення від старань. Одна з її переваг полягає в тому, що вона майже вимагає активних дій від кожного учня. Ігрова ситуація спонукає школярів цілеспрямовано шукати помилки й нісенітниці в тексті, доповнювати незакінчені фрагменти, угадувати, упорядковувати за даним зразком тощо. Емоційний настрій на гру забезпечує готовність і здатність учня підпорядкувати свою поведінку , всі свої дії вимогам ігрових правил.
Навчальні ігри пов’язані насамперед із двома особливостями навчального процесу: проблемністю навчання та навчанням через дію.
Проблемність реалізується через самостійне розв'язання учнями поставленої проблеми (завдання) за умови нестачі необхідних знань, коли школярі змушені самостійно опановувати новий зміст, або шукати нові зв'язки в уже засвоєному матеріалі. При цьому формуються нові вміння через реалізацію процесу діяльності, тобто відбувається навчання через дію.
Сучасна дидактика, звертаючись до ігрових форм засвоєння матеріалу, справедливо вбачає в них можливості ефективної взаємодії людей, продуктивної форми спілкування з елементами змагання, невимушеності, непідробної цікавості. Гравці пізнають, запам'ятовують нове, розвивають свою уяву й фантазію .Навіть найпасивніші учні докладають зусиль, щоб не підвести товаришів по грі. При цьому спілкування є головним енергетичним джерелом гри, яке посилює її емоційний бік.
Цінність гри полягає в тому, що, крім перевірки, вона сприяє:
• засвоєнню учнями знань про використання та властивості сполук, умінню складати рівняння хімічних реакцій, здійснювати хімічні перетворення, розпізнавати сполуки відповідно до їх властивостей;
• умінню користуватися періодичною системою Д. Менделєєва;
• умінню розв'язувати розрахункові задачі різного типу.
Вчитель у грі має змогу:
розвивати навички спільної колективної роботи, уміння підпорядковувати свої дії та бажання загальній справі, розподіляти обов'язки та планувати свої дії, а також виховувати інтерес до вивчення предмета «Хімія» .
Під час проведення таких ігор я краще пізнаю своїх учнів, бо у грі повніше виявляються психологічні особливості характеру та темпераменту, розкриваються організаторські здібності.
На моїх уроках учні часто працюють у гетерогенних групах (до них належать учні з різним рівнем знань). Під час пояснення учні виявляють прогалини у своїх знаннях і намагаються їх ліквідувати. Я при цьому виступає в ролі консультанта і в жодному випадку не критикує методи розв'язання завдань.
Уроки у формі гри завжди відбуваються жваво й динамічно.
В умовах лавини інформації, яка звалюється на кожного учня, від учителя вимагається велика майстерність, щоб підтримувати стійкий інтерес до навчання.
Моє завдання як вчителя — розвивати розумову активність учня, пропонуючи завдання, які відповідають його індивідуальним нахилам.
На уроках хімії я застосовую комплекс прийомів, методів та засобів, які допомагають підвищувати інтерес до предмета та розумову активність учнів. Я працюю над методичною темою : «Інтерактивні технології навчання у грі на уроках біології та хімії» , тому часто застосовую фрагменти різних ігор, змагань, складання та розв'язання кросвордів, групові методи роботи.
Організація інтерактивного навчання передбачає створення ситуацій пошуку, ризику, сумніву, успіху, суперечливості, переконання, співпереживання, задоволення чи смутку, аналізу та самооцінювання своїх дій. Одним із засобів створення таких ситуацій є введення дидактичних ігор, що збуджують думку і стимулюють ініціативу.
Крім дидактичної цілі ігрова модель навчання має на меті:
— надання учням можливості самовизначитися;
— розвиток творчої уяви школярів;
— формування у них навичок співпраці;
— використання можливості вільно висловлювати власну думку, зайняти певну позицію.
Характерною ознакою гри є створення умов, не властивих традиційному навчанню. Надаючи учням свободу інтелектуальної діяльності, підводжу їх до створення проблемних ситуацій, пошуку шляхів розв’язання через організовану пошуково-дослідницьку самостійну роботу.
Навчальні ігри мають чітку структуру, елементами якої є: ігрова задумка, правила гри, ігрові дії, дидактичне завдання, обладнання, результат. Правильна організація таких ігор дозволяє досягти певних дидактичних, розвивальних та виховних цілей
Важливою умовою результативності навчальних ігор є правильне визначення їх місця у структурі уроку: під час актуалізації знань учнів, формування відповідних умінь та навичок, повторення чи вивчення нового матеріалу. Бажано, щоб навчальна гра базувалася на досвіді учня, набутому на попередніх уроках чи в суспільному житті.
Навчальні ігри на уроках хімії
Гра «Хто швидше?»
Пропоную під час узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук. Гра полягає у тому, що діти повинні якомога швидше скласти формули сполук оксидів, основ, кислот і солей, маючи і комбінуючи символи хімічних елементів, наприклад: Na, Н, О, К, S, Р, Са, N, СІ. Вправу можна запропонувати для виконання у групах або індивідуально. Виграє той, хто за визначений час (З—5 хв) складе і запише якомога більше формул та класифікує їх за класами. Наприклад: оксиди — Na2O, Н2О, К2О, SO2,SO3, P2O5, CaO, N2O, NО, N2O3, NО3, C12O7; основи—Na(OH), KOH, Ca(OH)2; кислоти — H2SO3, H2SO4, H2S, HNO3, HNO2, HPO3, H3PO4, HC1, HC1O3, HCIO4; солі — NaCl, KC1, CaCl2, KNO3, Ca(NO3)2, NaNO3, KH2PO4, KHPO4, K3PO4, Ca3(PO4)2, Na3PO4, Ca(OH)NO3.
Можна також запропонувати вправу на складання хімічних рівнянь реакцій, що відбуваються між речовинами з хімічними формулами Na, H2О,О2, Fe, Cl2, Н2 та продуктами їх взаємодії, і розподілити реакції за типами.
Гра «Цукерки»
Ця гра буде доречною при вивченні властивостей багатьох речовин. Для її проведення виготовляють кілька «цукерок» великого розміру з привабливою яскравою обгорткою, всередину їх кладу справжню цукерку і об’єкт, який потрібно відгадати: ампулу з кухонною сіллю чи цукром, йодом, кристаликами калій перманганату, водою тощо. До ампули прикріпляю картку з назвою речовини (наприклад «Вода»). Потім учні ставлять один одному запитання (їх кількість визначає вчитель). Запитання мають формулюватися так, щоб на них можна було дати короткі відповіді — «так» або «ні».
Наприклад, вивчаючи тему «Вода», можна поставити такі запитання:
1. Вода — це найпоширеніша на Землі речовина? (Так.)
2. До складу молекули води входять два атоми Гідрогену? {Так.)
3. Вода є добрим розчинником? (Так.)
4. У воді розчиняються всі відомі речовини? (Ні.)
5. Вода за температури 100 °С перетворюється на пару? (Так.)
6. Замерзає вода за температури -4 °С? (Ні.)
7. Вода взаємодіє з лужними металами? (Так.)
8. Продуктом взаємодії води з кислотними оксидами є луги? (Ні.)
9. Продуктом взаємодії води з основними оксидами є основи? (Гак.)
10. Вода — це оксид? (Так.) Той, хто дасть найбільшу
кількість правильних відповідей, отримує цукерку.
Дидактична гра «Аукціон»
Гра використовувалася на етапі узагальнення знань (при повторенні складу і будови речовини, її властивостей,застосування в народному господарстві, промисловості, побуті, способів добування тощо). Починається гра з поставленого вчителем запитання. Учні ж по черзі дають відповідь, доповнюючи один одного до вичерпної характеристики об'єкта. Виграє той, хто назве останнім якусь ознаку.
Дидактична гра-змагання «Склади формулу»
Учитель видає учням картки із символами хімічних елементів і пропонує скласти якомога більше формул оксидів, кислот, основ і солей. З метою економії часу для складання формул кислот, основ і солей можна подати готові кислотні залишки чи гідроксильні групи. Речовини, формули яких учні склали, слід назвати.
Перемагає той, хто за визначений час склав і назвав найбільше формул.
Гра-змагання «Перегони»
Цю гру можна провести під час уроку-подорожі, наприклад, при повторенні класифікації речовин та складанні їх формул.
Під час подорожі до групи подорожуючих приєдналися невідомі символи та деякі числівники, зокрема S, Сг, К, Zn, Н, Р, О, СІ, N, Na, 2,3, 4, 5. Потрібно скласти формули сполук, що належать до різних класів неорганічних речовин, класифікувати та якомога швидше назвати їх. Хто швидше виконає вправу з найбільшою кількістю правильних відповідей, той і виграв.
Гра «Зроби прикрасу до свята»
Гра проводиться під час вивчення дії кислот і лугів на індикатори. Щоб використати її на уроці, вчитель попередньо задає домашнє завдання виготовити з промокального паперу квіти: група І — з паперу, просоченого оцтом; група II — з паперу, просоченого розчином порошку для прання. Під час порівняння, як змінюють своє забарвлення індикатори в кислому та лужному середовищі, учитель видає учням пульверизатори з розчинами індикаторів: лакмусу універсального; фенолфталеїну; метилового оранжевого. Далі учням пропонується зібрати по дві квітки з різних груп і випробувати, як зміниться їх забарвлення, якщо їх збризнути цими розчинами. Після цього учні пояснюють явища, які вони спостерігали.
Гра «Ланцюжок»
Актуальною ця гра буде при повторенні типів хімічних реакцій та складанні рівнянь. Учитель записує на дошці або вивішує плакат зі схемою: «Реакції розкладу — Реакції сполучення — Реакції заміщення — Реакції обміну — Реакції нейтралізації».
Учні об'єднані у пари. Кожна пара по черзі записує рівняння цих реакцій. Якщо час дозволяє, ланцюжок починають спочатку, тобто пропонують інші рівняння. Виграє той учень, хто за визначений час запропонував найбільше рівнянь реакцій та написав їх правильно.
Гра-конкурс «Хто спритніший?»
Гра допомагає закріпити знання про складні речовини. Учням потрібно за 1 хв написати якомога більше формул складних речовин. Виграє той, у кого буде найбільше формул.
Гра «Хто швидше збере прилад?»
Ця гра допомагає виявити в учнів уміння складати прилад для добування газів. Для цього на кожну парту видається набір обладнання: штатив, лапка, пробірка, колба, корок, газовідвідна трубка, пробірка для збирання газів, лійка, скляна паличка, гумова трубка, хімічна склянка тощо. Учні мають відібрати із запропонованого обладнання потрібні деталі й скласти прилад. Роботу виконують у парах.
Інтерактивна вправа «Складіть назви елементів»
Проводиться під час вивчення теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів». Учитель вивішує на дошці заздалегідь підготовлене завдання. Учні, користуючись періодичною системою хімічних елементів, повинні скласти якомога більше назв хімічних елементів із запропонованих букв: К, Л, Т, Й, Д, Б, Н, А, Р, У, О, X, М, С, Г, Е.
Передбачувані відповіді: Літій, Натрій, Калій, Рубідій, Радій, Магній.
Гра «Хімічне лото»
Гра використовується для закріплення чи узагальнення знань про хімічні властивості речовин.
Учитель об'єднує учнів у групи по 3—4 чоловіки. Кожному гравцеві видається картка, на якій написані формули речовин різних класів. Наприклад:
Сао
|
HNO3
|
SO3
|
NaOH
|
НСl
|
MgO
|
K2CO3
|
Zn(OH)2
|
CaCO3
|
H2SO4
|
KOH
|
P2O5
|
CO2
|
Ca(OH)2
|
BaCl2
|
H2O
|
Учитель або один із учнів видає для групи конверти з картками, на яких записані формули речовин. Суть гри полягає у тому, що на кожну клітинку з формулою речовини учні мають накласти картку з формулою іншої речовини, яка реагує з нею. Наприклад, на формулу кислотного оксиду накладають формулу основи (лугу). Вправа виконується 5 хв. Якщо учні швидко впораються із завданням, можна додатково запропонувати скласти рівняння відповідних реакцій.
Гра-конкурс «Упізнай хімічне обладнання»
Учитель готує хімічне обладнання на двох підносах. На першому підносі — колба, спиртівка, лапка штатива, пробірка, ложка для спалювання речовин, тринога, промивалка; на другому — тримач, штатив для пробірок, лійка, мірний циліндр, круглодонна колба, кільце для штативу , хімічна склянка. За 2 хв учні повинні скласти і записати на картці перелік назв обладнання, а потім розповісти про їх призначення.
Конкурс-змагання «Як ти знаєш термінологію?»
Учні діляться на 5 груп по 5 учнів. Кожна група має за 1 хв написати якомога більше хімічних термінів.
Конкурс «Прочитай записи та поясни їх»
Робота проводиться в парах. Кожен учень записує 5 формул
речовин, зачитує їх, називає, пояснює склад та відносить до відповідного класу речовин. Правильність виконання перевіряє вчитель.
Вправа-гра «Третій зайвий»
Це досить поширена у хімії гра. На двох великих ватманах учитель записує 5 рядків хімічних формул, по три в кожній:
a)Na2SO4, Ca(CO)3 Fe3O4;
б) НС1, Н3РО4, NaOH;
в) СО2, SiO2 CaO;
г)Са(ОН)2, Zn(OH)2, КОН;
е)MgO, BaO, P2O5.
Учні повинні викреслити в кожному рядку формулу речовини, яка не належить до того самого класу, що дві інші.
Окрім ігор у навчанні хімії часто використовую такі форми роботи, як розгадування метаграм, логогрифів, кросвордів, головоломок, хімічних лабіринтів тощо. Наведемо деякі приклади.
Метаграма — це завдання, в якому потрібно замінити деякі літери слова і одержати нове слово.
1. З назви якого елемента після заміни першої літери на іншу можна отримати назву протоки між Європою та Азією? (Елемент Фосфор.)
2. З назви якої простої речовини після заміни першої літери можна отримати назву місцевості, в грунті якої є багато води? (Золото.)
3. назви якого хімічного елемента можна отримати прізвище видатного французького вченого, якщо відкинути останню літеру? (Кюрій.)
4. З назви якого хімічного елемента можна отримати назву однієї з планет, відкинувши дві останні літери? (Плутоній.)
5. З назви якого хімічного елемента можна отримати прізвище датського фізика, відкинувши дві останні літери? (Борій.)
6.3 назви якого хімічного елемента, відкинувши дві останні літери і замінивши їх на одну, можна отримати назву міста:
а) в Україні (Дубній.);
б) у Росії (Тулій.).
7. Назвіть елементи, замінивши в назві яких «й» на «я», можна отримати назви держав Європи. (Германій, Полоній.)
8.3 назви якого хімічного елемента, відкинувши дві останні літери та замінивши їх на одну, можна отримати прізвище засновника одного з міжнародних премій? (Нобелій.)
Гра «Що зашифровано?»
Цю гру можна використовувати на етапі узагальнення знань про типи хімічних реакцій. Учитель видає учням картки з рівняннями реакцій різних типів. Учні мають позначити літеру у тій клітинці, яка відповідає певному типу реакції. Правильні відповіді дозволяють прочитати назву хімічного елемента, зашифрованого у відповідях.
Гра «Уважний хімік»
На етапах закріплення чи повторення навчального матеріалу будь-якої з тем, у якій вивчаються речовини, їх склад, будова, властивості, застосування, добування, доцільно провести дидактичну гру «Уважний хімік». Учасників гри об'єднують у кілька команд за рядами. Для кожного ряду готують картку із завданням. Наприклад, для 1 ряду — «Оксиген—хімічний елемент. Кисень — проста речовина», для 2 ряду — «Фізичні вла-стивості кисню», для 3 ряду — «Хімічні властивості кисню», для 4 ряду — «Добування кисню в лабораторії» і т. д.
Суть гри полягає у тому, що кожний учасник команди фіксує в карточці одну властивість чи ознаку і передає наступному, однак не бажано пропустити жодного важливого аргументу. Відповіді не повинні повторюватися. В результаті учні таким чином мають дати повну і вичерпну відповідь на питання. На проведення гри відводиться 5—7 хв.
Обговорення результатів гри дозволяє всебічно повторити і закріпити вивчений матеріал.
Гра «Доріжка»
Якщо учитель ставить за мету навчити дітей орієнтуватися у назвах оксидів, кислот, основ, солей, можна організувати дидактичну гру «Доріжка». Групі учнів дається завдання пройти 5—8 кроків, озвучуючи на кожному кроці назву речовини. Продемонструємо це на прикладі теми «Оксиди»: 1 крок—калій оксид; 2 крок—цинк оксид, 3 крок—-
сульфур(ІУ) оксид, 4 крок — алюміній оксид, 5 крок —- фосфор(V) оксид, 6 крок — кальцій оксид, 7 крок — xpoм(VI) оксид, 8 крок —гідроген оксид.
Решті учнів пропонують полегшені завдання записати формули названих оксидів, у дві колонки: І колонка—основні оксиди, 2 колонка — кислотні, здійснюючи при цьому одночасно класифікацію них сполук.
Гра «Дешифрувальник»
Для кращого засвоєння визначень та правил пропонується гра «Дешифрувальник». Вона полягає у тому, що учням видають картки з окремими словами, з яких потрібно скласти визначення якогось класу речовин, тип хімічної реакції, закон, теорію чи правило. Цю вправу можна пропонувати для роботи в парах або групах. Для роботи в групах доречно видати 2—3 картки з визначеннями. Після виконання вправи учні зачитують їх уголос, в разі потреби вносять правки.
Гра «Упіймай помилку»
З метою навчити учнів аналізувати матеріал, швидко і логічно мислити, чітко висловлюватися учитель може свідомо допускати помилки, попередньо повідомивши про це учнів. При цьому учні повинні вчасно впіймати помилку та виправити учителя або довести хибність твердження. Гра так і називається «Упіймай помилку».
ЇЇ можна також використовувати під час письмової роботи з виконання тренувальних вправ на етапах повторення, закріплення, рефлексії, при роботі в парах чи малих групах.
Наприклад, при вивченні теми «Складання йонних рівнянь реакцій» учням пропоную виконати таке завдання: складіть рівняння реакцій у моле- кулярній повній та скороченій йонних вигляді, що відбуваються між розчинами електролітів:
a)Na2SO4 і BaCl2,;
б)Cu(OH)2 і Na2S;
в)NaOH I HCl;
г)Na2CO3 I HNO3.
Виконуючи це завдання, учні мають скористатися таблицею розчинності кислот, основ і солей та визначити, чи всі речовини є розчинними. Виявивши не розчинну у воді сполуку, вони мають звернути увагу на те, що в умові задачі йдеться про реакції між розчинами електролітів. У пункті «б» завдання продуктом реакції є нерозчинна речовина, а отже, у виборі речовин, що вступають в реакцію, допущена помилка.
Гра«Задачі без запитання»
Для активізації навчання використовують гру «Задачі без запитання». Учням, поділеним на малі групи, видають картки зі скороченим записом умови задачі та пропонують самостійно поставити запитання й розв’язати її.
Наприклад:
Дано:
m(Na2CO3)= 10,6г
НС1 — розчин у надлишку
_____________________
?
Відомо:
v(NaOH) = 0,6 моль
H2SO4 — розчин у надлишку
__________________________
?
Як видно із завдання, учні мають можливість поставити різноманітні запитання. Одні можуть знаходити масу чи кількість речовини одного продукту реакції, інші — двох, ще інші можуть обчислити і масу, і кількість речовини. Таким чином, залежно від підготовки школярів задачі будуть різної складності.
Такі завдання є цікавими для учнів, оскільки, ставлячи запитання до задачі, вони стають її співавторами.
Гра «Відгадай, хто ти »
Під час вивчення основних класів неорганічних і органічних сполук доцільно організувати дидактичну гру «Угадай, хто ти». Для цього я виготовлю картки з написами хімічних формул речовин і прикріплює їх на спину кільком учням. Учень, не знаючи, яка формула прикріплена на нього, має її визначити за допомогою поставлених ним запитань.
Наприклад:
1. До якого класу речовин належить сполука?
2. Який агрегатний стан цієї сполуки за нормальних умов?
3. Чи змінює ця речовина забарвлення індикаторів?
4. Як визначити цю речовину за якісною реакцією?
5. Які елементи входять до складу сполуки?
6. Де найчастіше застосовується ця речовина?
Кількість запитань, які може поставити учень, визначає учитель.
Гра «Виготов шпаргалку»
Для урізноманітнення й ефективнішого закріплення вивченого матеріалу, його усвідомлення учням можна запропонувати інтерактивну гру «Виготов шпаргалку». Наприклад, я після вивчення теми «Солі» пропоную виготовити шпаргалку для сусіда по парті чи свого друга з класу так, щоб він міг легко дати відповідь на поставлене запитання, запропонувавши довільну, проте коротку і вичерпну форму її подачі. Приблизний перелік питань для шпаргалки: «Склад та класифікація солей», «Хімічні властивості солей», «Добування солей», «Застосування найпоширеніших солей» тощо.
Тренінг зі складання рівнянь
Цікаво та з різноманітними варіантами прикладів можна провести для учнів тренінг зі складання рівнянь реакцій з використанням не повністю заповненої матриці (схеми). Наприклад: напишіть три рівняння реакцій, використавши подані у схемі хімічні сполуки:
Гра «Щасливий білет»
Для контролю за процесом засвоєння нового матеріалу можна скористатися грою «Щасливий білет». Із команд виділяють по одному представнику, які витягують білет із завданням для команди. Команди обговорююсь завдання упродовж 5 хв. Наприклад, під час вивчення теми «Основні класи неорганічних сполук» можна запропонувати такі завдання для роботи команд.
Завдання: із запропонованих формул хімічних сполук А1(ОН)3, НС1, FeO, CO, H2SO4, NaOH, KC1, КОН, NaNO3, Na2O, Cr(OH)2, Р2О5, ZnS, Mg(OH)2, HNO3, K3PO4, H2S , Ca(OH)2, H3PO4, SO3, Na2S, CaCO3, HMnO4 випишіть окремо і дайте їм назви:
I команда —формули солей;
II команда — формули кислот;
III команда — формули основ;
IV команда — формули оксидів.
Гра «Хімічний хокей»
З метою організації повторення з будь-якої теми на уроці можна провести гру «Хімічний хокей». У класі створюють кілька (парне число) команд. Кожна команда поділяється на дві групи - «захисників» і «нападаючих». Перед початком гри домовляються, по скільки запитань («кидків») ставить кожна команда. За сигналом ведучого «нападаючі» однієї команди ставлять запитання іншій. «Захисники» з іншої команди, відбиваючи напад, дають відповіді на запитання, записують рівняння реакції, пояснюють їх. Потім «нападає» інша команда і т.д.
Наприклад:
«Нападаючі»: Яким способом можна окиснити мідь до її оксиду?
«Захисники»: Мідну пластинку внести в полум'я пальника і нагріти. Чорний наліт — це і є купрум(ІІ) оксид. 2Си + О2 → 2СиО.
Нетрадиційні уроки в інтерактивному навчанні
До інтерактивного навчання відносять нетрадиційно організовані та сконструйовані уроки. До них належать уроки-мандрівки, уроки-суди, ділові ігри, уроки-КВК, уроки-брифінги, семінари, семінари-практикуми, диспути, конференції тощо.
Для моделювання нетрадиційних уроків потрібна не лише довготривала підготовка, а й висококваліфікований учитель-інтелектуал з творчим потенціалом та інноваційним мисленням, готовністю до творчої співпраці з учнями, наміром переосмислено впроваджувати інновації, враховуючи природні здібності дітей, їхню підготовку і здатність до сприйняття саме таких форм навчання. Це вчитель, який уміє ділити свій творчий доробок з колегами.
Пропоную вашій увазі уроки та позакласні заходи з використанням інноваційних методик та форм навчання хімії .
ОСТАННІЙ ГЕРОЙ
Урок — дидактична гра, 8 клас
Тема. «Генетичний зв'язок між неорганічними речовинами».
Мета: узагальнення знань про властивості неорганічних речовин і генетичний
зв'язок між ними; розвиток інтересу учнів до хімії, активізація їх пізнавальної діяльності.
Обладнання: періодична система Д.І. Менделєєва, картки із завданнями, зірочки для нагородження.
Тип уроку: узагальнюючий.
Форма проведення: урок-гра.
Структура уроку:
I. Мотивація навчальної діяльності (5 хв).
II. Проведення ігор (32 хв).
III. Підбиття підсумків (5хв).
IV. Домашнє завдання (3 хв).
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Ми знаходимося на острові Хімія, в печері Речовин. Знання про речовини повинні допомогти нам вибратися з неї, перебратися через річку Кислот, побудувавши міст. Останнім героєм стане той, хто першим підніметься на вершину гори Формул. Спочатку змагаються командами, потім кожен бореться за себе. Той, хто не виконав завдання, вибуває з гри.
II. Проведення ігор
1. У печері речовин
Запитання для команд:
1. На які групи діляться речовини?
2. На які групи діляться прості речовини?
3. На які класи діляться складні речовини?
Той, хто дає правильну відповідь, отримує зірочку.
2. Гра «Упізнай речовину»
Загадки.
У дзвонах я люблю дзвеніти,
Мені ставлять пам'ятник за це
І знають ім'я моє —... (Мідь.)
З глини я, звичайний,
І до того ж сучасний,
Не боюсь електроструму.
Безстрашно в повітрі я лечу,
Мені всі задачі по плечу.
Конструкції легкі з дюралі,
Не перерахувати всіх регалій.
Пишаюсь я своїм ім'ям,
Звусь я... (Алюмінієм.)
Він з морською капустою дружить,
У вигляді ліків людям служить,
Знає молодий і старий народ –
Коли забився — потрібен... (Йод.)
3. Робота з картками NaІ , SО2 , Са(ОН)2 , H2SO4 , NaOH , СО2
Назвіть речовини і визначте, до якого класу сполук вони належать.
Яких правил безпеки потрібно дотримуватись при роботі з кислотами і лугами?
4. Гра «Хрестики-нулики»
Знайди виграшний шлях у таблицях: для таблиці 1 — амфотерні оксиди, для таблиці 2 — безкисневі кислоти, для таблиці 3 —луги.
5. Гра «Заверши логічний ряд» Визначте, який ряд складають які речовини і доповніть його двома формулами.
H2SO4,HNO3,H2CO3,....
Cu(OH)2, NaOH, Ba(OH)2,....
NaCl,KCl,FeSO4,....
2, Ріка Кислот Цікаві історії
Нейтральна розмова
Сульфатна кислота завжди доводила Лакмус до алергічного почервоніння, причому до такого сту-
пеня, що він змушений був звати на допомогу їдкий Натр, який нейтралізував би їх спілкування. При цьому утворювалися солі й вода, а знесилений Лакмус поступово непомітно зникав.
Поясніть роль Лакмусу. Напишіть хімічну реакцію цього хімічного «спілкування».
Гра «Побудуй місток»
Для того щоб перейти ріку Кислот, потрібно побудувати «місток», склавши ланцюг генетичного зв'язку. Дано речовини:
1) Са, CaSO4, CaO, Са(ОН)2;
2) Na, NaOH, NaCl, Na2O; 3)P,H3PO4,K3PO4,P205.
Об'єднавши їх у ланцюг, побудуйтемісток через річку. Напишіть рівняння відповідних реакцій.
3. У підніжжя гори Формул
Піднятися на гору Формул допоможе канат, який закріплений на вершині. Але цей канат потрібно знайти, пояснивши таке перетворення:
1) метал →основний оксид → основа;
2) неметал → кислотний оксид→ кислота;
3)Na→Na2O→ NaOH;
4)S→SO2→ H2SO2.
Учитель. Це завершальний етап командних змагань. Підрахувавши зірочки, ми обираємо героїв. Тепер кожен бореться за себе. Ми на вершині гори Формул. Останнє випробування на фініші.
4. Фініш
Ш. Підбиття підсумків
На сьогоднішньому занятті ми з'ясували, як ви знаєте неорганічні речовини та їх властивості. Виумієте перетворювати речовини одного класу на речовини іншого класу. Кращий серед вас став останнім героєм.
IV. Домашнє завдання
І рівень. Повторіть визначення класів неорганічних сполук І складіть генетичний ряд речовин Са, Са(ОН)2, СаО. Напишіть відповідні рівняння реакцій.
ІІ рівень, 3 переліку формул випишіть формули речовин, які складають генетичний ряд: Н2О, Са, SO3, H2SO4, Ca(OH)2, Fe2O3, CaO, AIC13, СаСІ2. Напишіть рівняння відповідних реакцій.
Ш рівень. Яка кількість речовини та маса продуктів реакції утвориться при проведенні таких перетворень: кальцій → кальцій оксид → кальцій гідроксид, якщо кальцій був узятий масою 80 г?
Висновки
Під час уроку, на якому проводяться ігри, учні пізнають навколишній світ, явища та закономірності природи. На таких уроках формуються більш глибокі та міцні знання, розвиваються інтелектуальні вміння, уміння порівнювати, виділяти основне, робити висновки та узагальнення, застосовувати знання на практиці. Ігри зацікавлюють учнів і спонукають до творчості, ігровий мікроклімат сприяє комунікації дітей, допомагає розкрити їх можливості.
Підсумовуючи значення використання гри на уроках для підвищення пізнавальної активності учнів, можна зробити такі висновки:
1. Ігри забезпечують зацікавлене сприйняття навчального матеріалу й залучає учнів до навчального предмета. Гра, яка за своїм змістом «пов’язана» з навчанням, дає учням змогу сконцентрувати увагу на навчальному завданні. Як результат - останнє сприймається не як «нав’язане», а як бажана й особисто значуща ціль.
2. Розв’язання навчального завдання в процесі гри пов’язано з меншими нервовими затратами й мінімальними вольовими зусиллями, що дає змогу зміцнити інтелектуальний потенціал учнів, ефективніше його використати.
3. Доцільно застосовані ігри допомагають спростити, зробити доступнішим матеріал, що вивчається.
4. Ігри матеріалізують результати розумової діяльності, допомагають учням усвідомити особисті здібності та вміння, виховують у них прагнення успіху.
Література
1. Ковальчук Г. Активізація навчання в економічній освіті.—КННУ, 1999.
2. Лузан Г. Активізація навчання у сільськогосподарському вузі // ІАЕУААН, 1996.
3. Макарова І. Нові форми навчальної роботи в технікумі: Методичні рекомендації. — Д., 1993.
4. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок (інтерактивні, технології навчання): Науково-методичний посібник. — К.: А.С.К, 2004.
5. Сак Н. Диференціація та індивідуалізація навчання // Дивослово. -— 1998. — №3.
6. Шелехова Г. Формування у старшокласників комунікативних вмінь та навичок // Дивослово. — 1998—№ 5.
7. Ярошенко О. Мала група учнів як навчальна одиниця шкільного класу // Біологія і хімія в школі — 1996. —№ 1.
8. Ярошенко О., Кушнірук С. Групова навчальна діяльність школярів: Навчальний посібник. — К.: УДПУ, 1997.
9. www.ch.emistry.ssu.samanmi
|