Одними зі стратегічних завдань Державного стандарту освіти, Державної національної програми «Освіта України XXI ст.» є створення передумов для розвитку здібностей, формування готовності та здатності молоді до самоосвіти і саморозвитку.
Першочергове завдання школи — виховання відповідальної особистості, яка вміє використовувати здобуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, критичного аналізу подій, що відбуваються, прийняття зважених рішень.
Один зі шляхів вирішення цієї проблеми — використання технології «Розвиток критичного мислення»: формування у школярів уміння критично мислити та перетворювати інформацію на важливі ідеї, які можна потім використати на практиці.
Ознаки критичного мислення:
• уміння оволодівати інформацією, критично осмислювати та застосовувати її;
• самостійне формулювання ідеї;
• оцінка ситуації незалежно від інших;
• інформація — вихідний, а не кінцевий пункт;
• чітка постановка проблеми та переконлива аргументація;
• критичне мислення — соціальне мислення.
У розробці зібрано хімічні казки, використовуючи які учні можуть:
• виконати завдання на встановлення зв’язків між окремими поняттями, що характеризують певні об’єкти складанням кластера (гронуванням);
• осмислити спільні (характерні для всіх об’єктів) та відмінні ознаки явищ, процесів, властивостей речовин, застосовуючи діаграму Ейлера-Венна;
• виокремити головне у змісті складанням сенкана «П’ятирядок»;
• зробити висновок щодо суті знань та вмінь їх оцінювати, виконуючи вправу «Про що? + Що? + Як? + + Навіщо?».
Казка з життя електронів
Жили-були речовини. З одними вони товаришували, а з іншими сперечалися. Світ змінювався, але атоми залишалися відносно стабільними.
У королівстві речовин кожен атом мав певний статус, ступінь окиснення, місце у періодичній системі хімічних елементів. Тому коли між речовинами траплялися бійки, які ми називаємо реакціями, чи взаємодіями, суди їх швидко вирішували.
У атома-винуватця колотнечі суддя постановляв забирати його невиховані електрони. При цьому підсудний віддавав електрони й називався відновником. Таким чином, статус (ступінь окиснення) атома збільшувався. Тому його оісиснювали на виправних роботах, тобто з ним відбувався процес окиснення.
А постраждалий, якому присвоювалося почесне звання окисника, одержував електрони на виховання. При цьому статус (ступінь окиснення) його зменшувався. Тому його положення відновлювали, і, таким чином, відбувався процес відновлення.
При цьому завжди дотримувалися правила: якщо електрони відновника не могли комфортно розміститися у комірках окисника, участь у вихованні брали їх рідні, адже кількість відданих і прийнятих електронів мала бути однаковою, тобто збалансованою. Цей процес назвали окисно-відновними реакціями, в результаті яких одні атоми віддають, а інші приймають електрони. Отже, окисно-віДновні реакції — це процес перенесення електронів.
Завдання.
1. Складіть кластер «Окисно-відновні реакції» .
2. Складіть сенкан.
Реакції.
Окисні, відновні.
Віддають, приєднують, урівноважують. Перенесення електронів.
Баланс
3. Виконайте вправу «Про що? + Що? + Як? + Навіщо?».
Запитання:
• Про що ми склали кластер? (Про окисно-відновні реакції.)
• Які процеси лежать в основі окисно-відновних реакцій? {Процеси відновлення й окиснення.)
• Як це відбувається? (Шляхом перенесення електронів.)
• Навіщо потрібен цей процес? (Для встановлення балансу електронів.)
Казка про атом
Жив був Атом. Життя його було сповненим несподіванок і сюрпризів. Інакше й бути не могло. Адже три його сини — Протон, Нейтрон і Електрон — були такими різними і часто непередбачуваними й могли так попсувати батькові Атому нерви, так напружити стосунки між собою, що в них наступав розкол аж до повного розпаду.
Тож познайомимося з нашими героями.
Старший син Атома Протон був урівноваженим, поважним паном, наскрізь позитивним (із зарядом + 1 і масою 1), з темпераментом сангвініка. Його стосунки з середнім братом Нейтроном були дружніми. Вони завжди трималися разом, адже були ядром сім’ї. Інертний Нейтрон (із зарядом 0 і масою 1) стримував позитивний запал Протона, флегматично ставлячись до всіх його поривів. Найбільш стабільними були їхні стосунки, коли їх кількості відповідали таким «магічним числам», як 2, 8, 20, 28, 50, 82, 126, або вважалися парними. Пригадайте найпоширені елементи на Землі: Оксиген — 8 протонів і 8 нейтронів; Силіцій —14 протонів і 14 нейтронів (усього — 28).
Якщо ж кількість протонів була більшою за 83, вони сварилися з нейтронами, що супроводжувалося вилітанням:
• а-частинок (ядер атома Гелію із зарядом +2 і масою 4);
• ^-променів (потоку електронів);
• дуже коротких невидимих електромагнітних у-хвиль.
їх союз розпадався (відбувався радіоактивний розпад),
вони переходили жити в різні квартири до інших атомів. Крім того, сім’ї атомів у яких протонів було більше ніж 92 взагалі вважалися штучними й недовговічними.
1. Складіть діаграму Венна .
2. Складіть сенкан.
Атом.
Хімічно неподільний, електронейтральний.
Розпадається, сполучається, визначає властивості.
Найдрібніша частинка речовини.
Цеглинка світобудови.
3. Виконайте вправу «Про що? + Що? + Як? + Навіщо?».
Запитання:
• Про що ми склали кластер? (Про атом.)
• Чим він є? (Він складається з позитивно зарядженого ядра й негативно заряджених електронів, що рухаються навколо нього.)
• Як вони співіснують? (У позитивно зарядженому ядрі, що складається з протонів та нейтронів, зосереджена маса атома, а сумарний позитивний заряд протонів урівноважується негативним зарядом електронів, тому атом є електронейтральним.)
• Навіщо нам потрібні ці знання? (Для визначення властивостей речовин, які складаються з певних атомів.)
Казка про кисень і озон
Жили-були три брати: Оксиген (О), Кисень (02) і Озон (03). Хоча в них текла одна оксигенова кров, маси їх були різними: Кисень був важчим за Оксиген у два, а Озон — у три рази. Тому відрізнялися вони один від одного кардинально! Як кажуть, кількість перейшла в якість.
Оксиген був атомом, два його неспарені й тому непосидючі електрони потрапляли в різноманітні історії: могли зв’язатися з усіма атомами на Землі, крім Гелію, Неону й Аргону. Утворені ним речовини-оксиди не завжди могли правильно повестися в цивілізованому товаристві: окремі, такі як Б02, >ТО2, є, прямо скажемо, небезпечними типами. Хоча... є і приємні випадки. Пригадайте хоча б це миле створіння — Воду (Н20).
Кисень (за н. у.) був безбарвною речовиною, без запаху, спокійним, стабільним, передбачуваним паном газом. Лише у стресовому стані атоми Оксигену в Кисні розкривали свій подвійний характер: вони виривалися на свободу й окиснювали аж до горіння все, що траплялося на їхньому шляху. Тож будьте мудрими, «не будіть у ньому звіра», поводьтеся з ним коректно і толерантно, тоді користі від Кисню буде більше, ніж шкоди. Адже без нього не було б життя на Землі, бо ним дихають усі: від найменших рибок (хоча в 100 об’ємах води розчиняється лише 3 його об’єми) до людей.
Озон, на відміну від Кисню, синій, нестійкий, з різким своєрідним запахом. Він може вибухати навіть від подиху, тому має псевдонім «хімічний ніж» (гума в його атмосфері стає крихкою і легко рветься, фосфор і спирт самозаймаються, барвники знебарвлюються). Усьому виною є запальний характер Озону. Товариство трьох Оксигенів, з яких складається його молекула, розпадається уже за ЗО хв. Тому поведінка зневірених, одиноких, схвильованих атомів є неадекватною. Озон — такий собі дволикий Янус: шкідливий в атмосфері й корисний у стратосфері. При мізерній концентрації (0,00001 %) в повітрі дія 03 протягом 10 хв рівноцінна впливу 250 рентген радіації тоді, як у стратосфері він вбирає смертоносні ультрафіолетові промені, чим рятує все живе на Землі. Парадоксально, але факт.
Атоми Оксигену, сполучаючись по два чи по три, утворюють речовини, завдяки яким можливе життя на Землі. Не було б їх, то наш світ був би зовсім іншим, і ми були б іншими... Але про це — в іншій казці.
Завдання.
1. Складіть кластер «Кисень, озон»
2. Складіть діаграму Венна .
Характеристика властивостей кисню та озону
Властивості
|
Озон
|
Кисень |
Колір
|
Синій
|
Безбарвний |
Запах
|
Різкий
|
Без запаху |
розчиняється
|
49
|
|
Рідина
|
1 Темно-синя
|
Блакитна |
Кристали
|
Чорні
|
Сині |
Уміст у повітрі
|
4-104 %
|
21% |
Вплив на живі
|
Токсичний
|
неотруйний |
3. Складіть сенкан.
Газ.
Безбарвний, неотруйний.
Окиснює, руйнує, створює.
Життєво важлива проста речовина. (Кисень)
Газ.
Синій, токсичний.Вибухає, вбиває, захищає.
Необхідна для життя речовина. (Кисень)
|